Joulukuun kolmannesta päivästä tulee huomattava merkkipaalu Helsingin metron rakentamisessa.
Tuolloin avataan Länsimetron jatke Espoossa Matinkylästä Kivenlahteen. Uusia asemia tunnelijunan varrelle tulee viisi.
Koko Länsimetro on ollut reilun kymmenen vuoden ajan Suomen suurin tekeillä oleva infraprojekti. Länsimetro ja sen jatke ovat maksaneet noin 2,3 miljardia euroa.
Länsimetron asemat ovat keränneet kehuja avaruudellaan ja valoisuudellaan. Metron varren on mainittu olevan Suomen tämän hetken tärkein kasvukäytävä, joka kerää uudisrakentamista varrelleen useilla miljardeilla euroilla.
Lue myös: Metron uusi osuus avautuu joulukuussa – laajentumisen myötä metrorataa kertyy 43 kilometriä
Mainetahrat
Länsimetron mainetta tahraavat valitettavasti useat isot suunnitteluvirheet.
Isoin niistä on vuonna 2008 tehty päätös rakentaa metrolle tynkäasemat. Itämetron laiturit on tehty 135-metrisille junille, mutta Länsimetron vain 90-metrisille. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että koko metrolla voidaan ajaa vain 2/3 pituisilla junilla aiempaan verrattuna.
Älyttömältä kuulostanut päätös liittyi Espoon kaupungin jahnaukseen metropäätöksen kanssa. Automaattimetron piti mahdollistaa riittävän tiheät vuorovälit lyhyemmilläkin junilla. Automaatio maksoi, mutta laiturien lyhentämisestä saatiin konkreettinen osoitus, että sillä saadaan myös säästöjä.
Automaationprojekti ajoi sittemmin karille, mutta lyhyet laiturit jäivät. Tästä kärsii nyt koko metro.
Paradoksaalista on, että laitureiden lyhentämisestä koitunut säästö jäi tiettävästi vain 50 miljoonan euron suuruiseksi.
Kääntöraide päättäjille liian kallis tikki
Metroa ajetaan nyt 7,5 minuutin perusvuoroväleillä kahdella linjalla: Matinkylä-Vuosaari ja Tapiola-Mellunmäki. Harvasta vuorovälistä kärsii erityisesti itämetro sekä Länsimetro Tapiolasta länteen.
Tynkälaitureiden aiheuttamaan tuskaa olisi vielä voitu helpottaa rakentamalla kääntöraide Matinkylän aseman taakse. Näin tiheä vuoroväli olisi ulottunut Tapiolan sijasta Matinkylään.
Arviolta sata miljoonaa euroa maksava kääntöraide oli kuitenkin päättäjille liian kallis tikki, eikä sitä koskaan tehty. Nyt sen tekeminen on käytännössä mahdotonta ja matkustajakurimus jatkuu.
Sammalvuoren varikon yhteyksissä säästettiin myös kohtalokkaalla tavalla. Huoltoraide, jota pitkin junat tulevat ja lähtevät linjalle laitettiin risteämään Länsimetron raiteet samassa tasossa. Tämä heikentää huomattavasti metron kapasiteettia erityisesti aamuisin ja iltaisin kun junia liikutellaan Länsimetron ja varikon välillä.
Itäisen metron Roihupellon varikolta tulevat raiteet sen sijaan risteävät varsinaisen metron raiteiden kanssa eri tasossa.