HSL eli Helsingin seudun liikenne aikoo esittää metron omistajakunnille Espoolle ja Helsingille useita toimenpiteitä länsimetron liikenteen takkuamisen parantamiseksi. Asiasta kertoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila kertoo MTV Uutisille, että ensi tiistaina kokoontuvan HSL:n hallituksen esityksen kiireellisin ja tärkein osa koskee Matinkylään rakennettavaa kääntöraidettta.
Aikaisemmat suunnitelmat eivät ole tätä kääntöraidetta sisältäneet, mutta nyt se on HSL:n mielestä osoittautunut tarpeelliseksi. Tietyt vuorot Matinkylä–Tapiola–välillä ovat ruuhkautuneet niin pahasti, että osalla matkustajista on vaikeuksia mahtua metron kyytiin.
– Keskimääräiset kuormitukset metrojunissa ovat sallituissa rajoissa, mutta nimenomaan tällä välillä, jossa on 5 minuutin vuoroväli, on ajoittaista ylikuormittumista yksittäisissä vuoroissa.
Kääntöraide voi maksaa jopa 100 miljoonaa euroa
Anttilan mukaan tiheällä vuorovälillä ajettavan metron häiriöherkkyys on tullut esiin länsimetron aloituksen jälkeen, ja jotta metroa voidaan liikennöidä häiriöttä, kääntöpaikkoja on oltava riittävästi.
Kääntöraiteen rakentamisen arvioidaan viivyttävän Kivenlahden metron käyttöönottoa jopa puolitoista vuotta. Helsingin Sanomien mukaan kääntöraide tulisi maksamaan noin sata miljoonaa euroa.
Anttilan mukaan kääntöraiteen rakentamisella on kiire, eikä päätöstä siitä voida enää viivyttää.
– Länsimetro Oy rakentaa metron jatketta Kivenlahteen, ja louhintojen jälkeen erilaiset radan ja metroasemien rakennusurakat etenevät. Tämä kääntöraideasia pitäisi päättää melko nopeasti, jotta se ei hidastaisi tarpeettomasti näiden rakennusurakoiden etenemistä eikä lisäisi kustannuksia, jos kääntöraide tulisi ikään kuin jälkikäteen tehtäväksi.
Metro automaattiseksi vuoteen 2029 mennessä
HSL aikoo esittää kääntöraiteen rakentamisen lisäksi myös 5 tai 6 uuden metrojunan hankkimista sekä vuonna 2015 keskeytetyn metron automatisointiprosessin uudelleen käynnistämistä.
Anttilan mukaan uudet tarpeet ovat tulleet esille pikkuhiljaa, kun Espoon maankäyttöennusteita ja samalla liikennemäärien ennusteita on korjattu ylöspäin.
Hänen mukaansa jo aikaisemmin on arvioitu, että metron automatisointi olisi saatava valmiiksi viimeistään vuonna 2029.
– Nyt kun tässä tulivat esiin sekä kääntöraideasia että lisävaunuhankinta, lisäsimme esitykseen myös automatisointikysymyksen, joka liittyy samaan kokonaisuuteen.
– Olisi hyvä, jos automatisointi päästäisin aloittamaan jo ensi vuonna. Toki meillä sinne vuoteen 2029 saakka on vielä aikaa, joten tässä asiassa ei olla vielä jäniksen selässä, Tero Anttila sanoo.