Moottorinvalmistaja Renault on lauantaiaamuna menettänyt perjantaina saamansa poikkeusluvan moottorin tuottaman virtauksen hyödyntämisestä F1-autojen diffuusorissa silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta.
Renault-moottoria käyttävät tallit saivat perjantaina luvan pitää kaasuläpän 50-prosenttisesti auki ilman polttoaineen syöttämistä myös silloin, kun kuljettaja ei paina kaasupoljinta. Lauantaiaamuna tilanne kuitenkin muuttui, kun Renault menetti poikkeuslupansa. Renault-moottoreista saa näin ollen ottaa diffuusoriin vain 10-prosenttisen virtausmäärän, kuten sääntötarkennuksessa alun perin määrättiin.
Mercedes sen sijaan saa pitää luotettavuussyistä saamansa poikkeusluvan, jonka ansiosta se voi moottorijarrutuksen aikana syöttää bensaa moottoriin ja tuottaa näin pakokaasuja, jotka eivät ole sääntötarkennuksen määrittämän rajoituksen piirissä.
Mercedes-moottoria käyttävät McLaren, Mercedes GP ja Force India. Renault-moottorilla ajavat Red Bull, Renault ja Team Lotus.
Moottorin tuottaman pakokaasuvirtauksen ohjaaminen diffuusoriin lisää downforcea ja parantaa näin auton pitoa.
Lue myös:
Tallipomojen riita puhkesi lehdistön edessä
Pakokaasujupakka menee oudoksi - "en ymmärtänyt sanaakaan"
Kovalainen selittää pakokaasujupakkaa - "jonkin sortin taistelu"