F1-sarja ja tallipomot saivat tehdä töitä vakuuttaakseen kuljettajat Saudi-Arabian kisaviikonlopun jatkamisesta perjantaina vain 12 kilometrin päässä Jeddan radasta tapahtuneen ohjusiskun jälkeen.
Saudi-Arabian hallitus ja viranomaiset antoivat neuvotteluissa täyden vakuutuksensa F1-kisaviikonlopun jatkamisen turvallisuudesta Jemenin huthikapinallisten tekemstä ohjusiskusta huolimatta, mikä sai lopulta kuskitkin suostumaan tapahtuman läpiviemiseen suunnitellusti.
LUE MYÖS: BBC: Lukuisat F1-kuljettajat huolissaan turvallisuudestaan Saudi-Arabiassa – sarjan johto huomautti kilpailematta jättämisen seurauksista
Kuskijärjestö GPDA:n lauantaina antaman tiedotteen mukaan mielipiteet jatkotoimista jakautuivat selvästi. Osa olisi mitä ilmeisimmin ollut kotiin lähtemisen kannalla, mutta lopulta järjestö taipui jäämään paikalle.
Saudi-Arabia on F1-sarjan suuria rahoittajia öljy-yhtiö Aramcon kautta. Peräti 15 vuoden mittainen tuore sopimus osakilpailun järjestämisestä on sarjalle äärimmäisen arvokas, mutta samalla sen rikkominen saattaisi käydä todella kalliiksi.
Kuskien taivuttelemiseen tarvittiin saudihallituksen ja F1-sarjan johdon lisäksi tallipäälliköiden panosta. Ferrarin Mattia Binotto kuitenkin kiistää huhut siitä, että kuskeja olisi kiristetty maasta poistumisen vaikeutumisella, jos nämä olisivat kääntyneet viikonlopun keskeyttämisen kannalle.
– Minusta kyse ei ollut siitä, Binotto kiisti lyhyesti lauantain lehdistötilaisuudessa.
– Kuskit tapasivat keskenään. He olivat tietysti huolestuneita, ja luulen, että me kaikki olimme eilisen hyökkäyksen jälkeen huolissamme, koska tässä ei ole kyse mistään normaaleista faktoista, jotka tapahtuivat radan läheisyydessä.
F1-tallipomot saivat kuitenkin tehtäväkseen vakuuttaa kuskit aika-ajojen ja kisan turvallisuudesta.
– Kuskeille piti selittää tilanne ja saada heidät ymmärtämään, että me olemme itse asiassa turvassa. Sen pitkän ja läpinäkyvän keskustelun jälkeen he ymmärsivät ja tukivat sitä faktaa, että on tärkeää jäädä ja jatkaa kisaviikonloppua, Binotto totesi.
– Maasta poistuminen ei yksinkertaisesti olisi ollut oikea valinta. Minusta oikeita syitä siihen ei ollut, kun olemme jo täällä, lähteä maasta kaikkien saamiemme vakuutteluiden jälkeen.
Binottolta ei kuitenkaan kysytty, oliko tällaista vaihtoehtoa edes tarjolla. Vuonna 2019 kaikkiaan 200 showpainin WWE-organisaation jäsentä olivat useita tunteja jumissa Riyadin lentokentällä selvittämättömien sopimuskiistojen takia.
Yksittäisille kuskeille on silti annettu mahdollisuus jättää ajamatta Saudi-Arabiassa. Aston Martin -tallin uusi päällikkö Mike Krack kertoo, ettei Aramcon sponsoroima tiimi olisi pakottanut kuskejaan ajamaan.
Haasin tallipäällikkö Günther Steiner ei olisi kauaa vääntänyt kättä kuskiensa kanssa. Tallilla on varakuljettaja Pietro Fittipaldi valmiudessa.
– Jos kuski ei halua ajaa, niin me laitamme Pietron sisään. Hän ei malta odottaa. Se olisi ratkaisu, Steiner tokaisi.