Kuumentunut keskustelu F1-sarjan tilannehuoneessa johti viivästykseen ja sekaannuksiin Monacon GP:n lähtöaikataulusta sunnuntain sadekisassa, kertoo Sky Sports -kanavan asiantuntija Martin Brundle.
Monacon klassikkokisan alkua saatiin odottaa pitkään rankkasateen kasteltua ruhtinaskunnan kadut. Lopulta matkaan lähdettiin turva-auton takana, mutta jälleen voimakas sadekuuro pitkitti alkua 45 minuuttia suunniteltua pidempään.
LUE MYÖS: Monacon GP:n topit ja flopit: Tämän paremmin Sergio Pérez ei olisi voinut pomojaan näpäyttää – Ferrari näyttää tekevän sen taas kerran ihan itse
Entinen kisakuski Martin Brundle kertoo Sky Sportsin kolumnissaan saamistaan tiedoista, joiden mukaan kisan aloittamisesta kehkeytyi riita kilpailunjohdon kesken.
– Pari luotettavaa lähdettä kertoivat minulle, että kilpailunjohdossa oli kuumentunut väittely viivästyksen aikana samalla, kun me kaikki olimme epävarmoja siitä, mitä tapahtuu, Brundle kirjoittaa.
– Tämä selittää pohjimmiltaan toimettomat jaksot ja tiedonkulun puutteet sekä sen, miksi turva-auto ei ollut radalla tutkimassa olosuhteita, kuten tavallisesti on, hän jatkaa.
Brundle kritisoi tapaa, jolla F1-sarjan kilpailunjohto muuttuu joka kerta sadesäässä epävarmaksi kisan aloittamisesta tai jatkamisesta.
– Kisan viivyttäminen tulevan sään ennakoimisen takia ei ole tarpeen. Meillä on virtuaaliset ja oikeat turva-autot, punaiset liput sekä varikkoryhmät, jotka vaihtavat renkaita kahdessa sekunnissa, ja kahden tyyppisiä märän kelin renkaita ratkomassa haasteita. Juuri siitä Formula 1:ssä on kyse, Brundle arvostelee.
FIA korvasi skandaalimaisen viime kauden jälkeen kilpailunjohtaja Michael Masin useamman henkilön tiimillä, jossa Niels Wittich ja Eduardo Freitas vuorottelevat vetovastuussa. Tapetille noussutta tallipomojen painostusta tilannehuonetta kohtaan on vähennetty, mutta tieto ei näytä edelleenkään kulkevan toivotulla tavalla ulos FIA:n toimistosta.
– FIA:n pitää, F1:n hyvinvoinnin turvaamiseksi, välittömästi tuoda täysin sitoutunut ja vaikutusvaltainen kilpailunjohtaja, jolla on vähintään yksi apulainen, pätevä rata- ja järjestelmätarkastaja sekä vaikutusvaltainen ja tehokas tiedotusosasto. Minusta se on tärkein prioriteetti, ex-kuski vaatii.
Brundlen mukaan toimittajat saivat vasta kello 20:n jälkeen paikallista aikaa tietää, että iltapäivän kisassa oli ollut sähkökatkoksia lähetysjärjestelmässä. Tämän takia kisaan startattiin lentävällä lähdöllä.
– Jos tämä olisi kerrottu medialle yksinkertaisen ja tehokkaan WhatsApp-ryhmän kautta, olisimme voineet informoida miljoonia katsojia ympäri maailman ja kymmeniätuhansia katsojia rata-alueella. Kaikki olisi ollut paljon enemmän järkeenkäypä.