Miksi Ferrari ja sen asiakastallit ovat olleet niin pahoissa ongelmissa tällä kaudella? Nyt vyyhti alkaa selviämään.
MAINOS
Koko F1-kausi C Moressa!
Emilia-Romagnan GP Imolan radalla suorana 31.10.-1.11.
La: harjoitukset klo 10.55, aika-ajot klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 14.00
Su: Emilia-Romagnan GP klo 14.05, ennakkotunnelmat klo 13.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
F1-jätti Ferrari on ollut kuin varjo itsestään alkukauden aikana. Ainoastaan monacolaiskuljettajan Charles Leclercin häikäisevät suoritukset ovat pitäneet italialaistallin lippua yllä.
Kauden alkuvaiheilla epäiltiin, että Ferrarin ongelmat johtuvat sen moottorin tehottomuudesta.
Nyt ongelmien taustasta saatiin tarkempaa tietoa.
Tuoreet paljastukset tulevat Ferrarin moottoreita käyttävän Haasin leiristä. Viime viikonlopun Portugalin GP:n yhteydessä Haasin Romain Grosjean kertoi L’Equipelle, että tapauksessa kyse ei ole suoranaisesta tehopuutteesta, vaan siitä, että Ferrarin moottorit ylikuumenevat ongelmallisella tavalla.
Ylikuumeneminen vaikuttaa muun muassa auton jousitukseen, mikä puolestaan johtaa dominoefektiin.
– Auton tasapaino heittelee koko ajan, Grosjean totesi.
Haasin tallipäällikkö Günther Steiner vahvisti, että amerikkalaistaustainen talli on kärsinyt kyseisistä ongelmista.
– Jos auton takapään jousitus heittää, silloin diffuusori ei toimi. Ja se vaikuttaa koko auton aerodynamiikkaan, Steiner avasi ongelmien vakavuutta Auto, Motor und Sportille.
Ferrarin ja Haasin lisäksi ylikuumentumisongelmalla on ollut suoria vaikutuksia myös Kimi Räikkösen edustamalle Alfa Romeolle, joka on niin ikään Ferrarin moottoriasiakastalli.
AMuS kuitenkin kertoo, että Ferrari on reagoinut ylikuumentumisongelmiin auton runkomuutoksilla. Näiden avulla Ferrari on pystynyt hillitsemään dominoefektiä.
Myös Steiner uskoo, että Haas on löytämässä oikean lääkkeen ongelmille.
– Olemme yrittäneet löytää erilaisia ratkaisuja. Portugalin perusteella uskon, että olemme löytämässä vastauksia, Steiner totesi.