Paukkuva pakkanen on tuhonnut viime yönä autoja Suomessa. Raahessa ja Siikajoella syttyivät identtiset tulipalot, kun lämmityksessä olleet autot roihahtivat liekkeihin.
Palomestari Jarmo Myllymäki Jokilaaksojen pelastuslaitokselta kertoo MTV Uutisille, että molemmissa tapauksissa autoja oltiin lämmittämässä lämmitysjohdolla, ja yön aikana auton moottoritilassa oli syttynyt tulipalo.
Henkilövahingoilta ja suuremmilta tuhoilta onneksi vältyttiin, vaikka molemmissa tapauksissa autot olivat lähellä rakennuksia. Suuri vaara laajempiin tuhoihin oli olemassa.
– Jälkimmäisessä tapauksessa Raahessa syttyi lämmityksessä ollut maastoauto palamaan. Auto oli autotallin välittömässä läheisyydessä ja moottoritilassa ollut palo uhkasi levitä rakennukseen. Omistajan sai hyvin tehokkaasti hillittyä paloa lapioimalla lunta tuleen pelastuslaitoksen tuloon saakka, palomestari kiittelee.
– Tänä kylmänä aamuna lämmitetään autoja ja tällaiset onnettomuudet ovat mahdollisia, joten kannattaa tarkkailla lämmityksessä olevia ajoneuvoja, Myllymäki muistuttaa.
Valitse lämmityspaikka tarkkaan
Palomestari epäilee, että tulipalojen syynä on todennäköisesti ollut jonkinnäköinen vikatila. Vaaraa voi kuitenkin välttää tietyillä toimenpiteillä. Esimerkiksi auto olisi hyvä sijoittaa kauemmas rakennuksista, jos mahdollista.
– Miettii lämmityspaikan, missä autoa pitää. Toinen asia, että laitteet ovat kunnossa. Jatkoroikkaviritelmiä ei tässä tilanteessa (kannata käyttää), palomestari toteaa.
Jatkoroikkaviritelmillä palomestari viittaa useamman jatkojohdon kytkemiseen peräkkäin. Tällaisesta ei kuitenkaan ollut kyse yön tulipaloissa, Myllymäki tarkentaa.
Tulipalon pelossa autoja ei kuitenkaan kannata jättää lämmittämättä.
– Kun laitteet ovat kunnossa, pakkohan se on lämmittää, jos meinaa liikkeelle lähteä, palomestari toteaa 30-asteisen pakkasyön jälkeen.