Kuuluisa Playboy-lehti on päättänyt uudistaa imagoaan ja ottaa alastomuuden jälleen osaksi lehden nykyaikaista linjaa.
Uutinen alastomuuden takaisin tuomisesta maailmankuuluun Playboy-lehteen on herättänyt viime päivinä runsaasti keskustelua sosiaalisessa mediassa. Osan mielestä uusi linjaus on tervetullut muutos, osan mielestä taas alastomuus on ainoastaan lehden keino paikata laskenutta levikkiään.
Playboyn uuden päätoimittajan, lehden perustaja Hugh Hefnerin pojan Cooper Hefnerin mukaan alastomuuden poistaminen oli virhe, joka halutaan nyt korjata.
– Nyt olemme ottamassa identiteettimme takaisin ja muistuttamassa, keitä me olemme, mies kirjoittaa Twitterissä.
Playboyta ei ole ilman alastomuutta
Vudesta 1953 asti ilmestynyt lehti lopetti alastonkuvien käytön lehdessään maaliskuussa 2016. Alastonkuvista luopumista perusteltiin aikoinaan internetin aikaansaamalla muutoksella, joka on tehnyt pornografisista lehdistä taloudellisesti kannattamattomia. Lehden levikki onkin laskenut huomattavasti 1970-luvun 5,6 miljoonasta. Viime vuonna luku oli alle 700 000.
– Alastomuus ei ole koskaan ollut ongelma, koska alastomuus ei ole ongelma, 25-vuotias Hefner lisää.
Jos kuva ei näy, voit katsoa sen täältä.
Mississipin yliopiston journalismin professori Samir Husnin mukaan päätös alastomuuden kieltämisestä saattoi karkottaa lukijoita, sillä hänen mukaansa Playboy ja alastomuuden poissaolo on yhtälö, joka ei yksinkertaisesti ole mahdollinen.
Alastomuuden palauttamisen lisäksi Husnin mukaan lehden täytyisi vielä löytää tapa, jolla se saisi houkuteltua lehden pariin nuorempaa, digitaalisuuteen tottunutta yleisöä.
Lupaa kehittyä yhteiskunna tahtiin
Ensi kuun numerossa nähdään jo hieman viitteitä lehden uudesta suunnasta, sillä lehdessä on näyttelijä Scarlett Byrnen kirjoittama essee Free the Nipple -kampanjasta, jonka tarkoituksena on normalisoida julkista imettämistä ja yläosattomuutta.
Lehti aikoo myös pudottaa tutuksi tulleen sloganinsa ”Entertainment for Men”, eli viihdettä miehille pois lehden kannesta.
– Playboy tulee aina olemaan lifestyle-brändi, joka keskityy miesten kiinnostusten kohteisiin, mutta yhteiskunnassa sukupuoliroolit kehittyvät, joten niin teemme mekin, Hefner toteaa.
Lähde: BBC
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.