Pankkikatkos häiritsee kansalaisia sunnuntaina – miljoonien suomalaisten nettiostokset eivät välttämättä onnistu

s-pankki, spankki, s-mobiili
Käyttökatko koskee S-Pankin verkkopankkia, S-mobiilia sekä niillä tunnistautumista sähköisiin palveluihin.Shutterstock/MTV
Julkaistu 29.11.2024 17:31
Toimittajan kuva

Ville Eklund

ville.eklund@mtv.fi

STT

S-Pankin verkkopankissa, S-mobiilissa sekä sähköisessä tunnistamisessa on käyttökatko sunnuntaina 1. joulukuuta. 

Katko alkaa 1. joulukuuta kello 4 aamuyöllä, ja pankki arvioi sen päättyvän kello 16 iltapäivällä. Käyttökatko koskee S-Pankin verkkopankkia, S-mobiilia sekä niillä tunnistautumista sähköisiin palveluihin.

Katkon aikana S-Pankin korteilla voi maksaa normaalisti maksupäätteillä ja nostaa käteistä automaateista. Korteilla voi myös kerryttää bonusta. Sen sijaan korttia ei voi katkon aikana käyttää verkkokaupoissa, joissa korttimaksu edellyttää sähköistä tunnistautumista.

S-pankki on itse kertonut, että katko koskettaa yhteensä 3,3 miljoonaa S-Pankin asiakasta. Se kuvailee operaatiota mittaluokaltaan yhdeksi Suomen suurimmista pankkialan integraatioista.

Lue myös: OP:n maksukorteissa häiriöitä

Taustalla valtaisa kauppa

Katkon taustalla on liiketoimintakauppa, jossa S-Pankki ostaa Handelsbankenin Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoiminnot. Kaupan myötä Handelsbankenin asiakkaat siirtyvät S-Pankin asiakkaiksi. 

Kaupassa Handelsbankenista siirtyy S-Pankkiin noin 100 000 henkilöasiakasta sekä noin 230 Handelsbankenin työntekijää ja lähes kaikki Suomen konttorien vuokrasopimukset. Yhtiöt aloittavat myös yhteistyön rahastojen tarjoamisessa. 

Kauppa tekee S-Pankista Suomen neljänneksi suurimman henkilöasiakaspankin.

Ruotsalainen Handelsbanken ilmoitti vetäytyvänsä Suomen markkinoilta muutama vuosi sitten.

Lue myös: Finanssiala: Suomalaiset menettäneet huijareille valtavan summan rahaa – uudessa kampanjassa mukana kaikille tutut kasvot

Pankki varoittaa ovelista huijareista

Aiemmissa tiedotteissaan S-Pankki varoittaa saaneensa tiedon ovelista huijaussähköposteista.

Sähköposteissa viitataan tulevaan palvelukatkoon ja pyydetään päivittämään asiakastiedot linkkiä klikkaamalla. 

S-Pankki muistuttaa, että se ei koskaan lähetä linkkejä verkkopankin kirjautumissivulle tai muille sivuille, joissa kysytään heti asiakastietoja, pankkitunnuksia tai korttitietoja. Pankki ei myöskään koskaan pyydä päivittämään asiakastietoja palvelukatkojen yhteydessä.

Jos saat mainitun kaltaisen viestin, kyseessä on huijaus. S-Pankki kehottaa, ettei viestin sisältämiä linkkejä kannata avata. Sen sijaan viesti kannattaa poistaa.

0:58img

Pankkitunnusten sijaan voit tunnistautua palveluihin mobiilivarmenteella. Videolla näytetään, kuinka mobiilivarmenne toimii.

Lue myös: Kirjaudutko pankkitunnuksilla joka paikkaan? Professori toimisi toisin

Tuoreimmat aiheesta

S-pankki