S-Pankin verkkopankissa, S-mobiilissa sekä sähköisessä tunnistautumisessa tänään aamuneljältä alkanut palvelukatko on päättynyt. S-Pankki tiedotti asiasta noin puoli neljältä iltapäivällä. Katkon oli aiemmin arvioitu päättyvän kello 16.
Tiedotteen mukaan S-Pankin palvelut toimivat nyt normaalisti. Myös Handelsbankenista S-Pankkiin siirtyneiden asiakkaiden palvelut, kuten tilit ja kortit on avattu asiakkaiden käyttöön. Katkon aikana pankin kortteja ei voinut käyttää verkkokaupoissa, joissa korttimaksu edellyttää sähköistä tunnistautumista.
– Tavoitteenamme on ollut varmistaa mahdollisimman vähäiset vaikutukset asiakkaidemme arkeen. Siirtoa on ollut toteuttamassa yli sata henkilöä, ja olen todella iloinen ja ylpeä siitä, että onnistuimme saamaan palvelut toimimaan suunnitellusti, S-Pankin pankkiliiketoiminnan johtaja Iikka Kuosa sanoo tiedotteessa. Kuosa kiittää asiakkaita kärsivällisyydestä ja yhteistyöstä.
Operaatio koski miljoonia asiakkaita
Käyttökatkoksen syynä oli S-Pankin tänään toteutuva yrityskauppa Handelsbankenin kanssa. S-Pankki ostaa liiketoimintakaupalla Handelsbankenin Suomen henkilöasiakas- sekä varainhoito- ja sijoituspalveluliiketoiminnot. Handelsbanken ilmoitti myynnistä toukokuussa 2023.
Tämän päivän operaatio koski S-Pankin mukaan yhteensä 3,3:a miljoonaa S-Pankin asiakasta. Kaupan myötä Handelsbankenista siirtyy S-Pankkiin noin 100 000 henkilöasiakasta sekä noin 230 Handelsbankenin työntekijää.
Handelsbanken-konserni teki aiemmin strategisen päätöksen keskittyä neljälle kotimarkkinalleen, Ruotsiin, Norjaan, Britanniaan ja Alankomaihin.
Juttu päivitetty kello 16.06. S-Pankin käyttökatko on päättynyt.