Isot pankit tekevät Suomessa miljarditulosta ja hallitsevat muutenkin markkinaa. OP-Pohjola -ryhmän ja Nordean osuus esimerkiksi lainoista on yli 60 prosenttia. Viranomaisten mukaan kilpailu näyttää kuitenkin toimivan, kun lainaa saa kohtuullisen edullisella hinnalla.
– Suomessa on marginaalien osalta suhteellisen alhainen hintataso, sanoo johtaja Kirsi Leivo Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
– Pankit ovat myös kehittämässä erilaisia uusia palvelukonsepteja, laajentamassa aukioloaikojaan ja tarjontaa etenkin neuvontapalveluitten osalta, listaa Finanssivalvonnan apulaisjohtaja Marja Nykänen.
– Se ehkä kertoo siitä, että hyville asiakkaille on ottajia, arvioi Nykänen.
Pätkätöiden tekijöille omaa neuvontaa
Kahdeksan vuotta sitten toimintansa aloittaneessa S-Pankissa uskotaan, että arjen muutos muuttaa myös pankkipalveluja.
Esimerkiksi epätyypillisissä työsuhteissa työskenteleville asiakkaille kannattaa räätälöidä uusia palveluja.
– Meidän pitää pystyä rakentamaan sellaisia palveluita, jotka ennakoivat ja neuvovat, miten laskut saa maksettua, vaikka joka kuussa ei olisikaan tarpeeksi töitä ja tilillä rahaa, sanoo S-Pankin toimitusjohtaja Pekka Ylihurula.
Hintojen nousua ei saa ennakoida
Perinteisessä pankkitoiminnassa S-pankki on pieni tekijä. Markkinoita hallitsee kaksi suurta - OP-Pohjola-ryhmä ja Nordea. Esimerkiksi lainoista niiden osuus on Finanssialan Keskusliiton tilaston mukaan yhteensä yli 60 prosenttia. Seuraavaksi suurin on Danske Bank, jonka osuus on alle kymmenen prosenttia.
Tilanne on niin hurja, että se vaikuttaa siihen, mitä isot pankit voivat kertoa hinnoitteluaikeistaan julkisuudesta ja mitä eivät.
– Jos pankit kertoisivat etukäteen, että hinnat nousevat, niin siitä ei ole hyötyä kuluttajalle, sanoo johtaja Kirsi Leivo Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Hintojen laskusta voi siis puhua, mutta nostosta ei.
– Jos markkinoilla on vähän toimijoita, on mahdollista, että hintataso nousee sen seurauksena että nämä isot toimijat viestittävät julkisuudessa tulevasta hintatasostaan.
Leivo patistaa asiakkaita kilpailuttamaan pankkeja tehokkaasti.
–Marginaali on asia, jonka pankki päättää itse. Se on se kilpailutekijä, mitä pitääkin kilpailuttaa.
Asuntolainoissa S-Pankin markkinaosuus jää vajaaseen kahteen prosenttiin. Tavoitetta ei kerrota, mutta suunta on selvä.
– Emme tietystikään tyydy nykyiseen osuuteen, sanoo Ylihurula.
Konttorikato jatkunut vuosia
S-Pankki uskoo, että se voi haastaa isoja toimijoita laajalla asiakaspalveluverkostollaan. Varsinkin, kun muiden pankkien konttoriverkosto on harventunut jo vuosia.
– Useamman vuoden ajan trendi on ollut se, että noin sata konttoria vuodessa häviää Suomessa, toteaa Finannsivalvonnan Nykänen.
– Meillähän on yli tuhat toimipistettä, missä voi tallettaa ja nostaa rahaa, toteaa S-Pankin Ylihurula.
Lisäksi asiakaspalvelupisteitä on ympäri maata ja ne ovat auki kutakuinkin samoina aikoina kuin kaupatkin.
– Ei voi enää ajatella, että pankki palvelee vaan niin sanottuna virka-aikana ja sinne mennään pitkän ajanvarausprosessin jälkeen palveluita hakemaan.