Iskikö keväinen autokuume? Pitääkö siis ottaa autolainaa? Sitä hakevan kannattaa selvittää lainan koron ohella velanottamisesta koituva pankin palkkio. Se nimittäin vaihtelee lainatyypin mukaan joistain kymmenistä euroista useisiin satasiin.
STT selvitti keskeisten pankkien palvelumaksujen eroja kysymällä hintoja kuudesta pankkiryhmästä. Vertailussa olivat mukana Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Ryhmä ja S-Pankki.
Esimerkiksi asuntolaina-asiakkaan lainan lyhennyspäivän vaihtaminen on halvimmillaan ilmaista ja maksaa kalleimmillaan toistasataa euroa.
Lainojen lyhennysvapaissa hintaerot ovat niin ikään selvät. Lyhennysvapaata voi saada ilmaiseksikin, mutta kalleimmillaan se maksaa selvästi yli 200 euroa. Osalla pankeista on eri hinnastot erityyppisille asiakkaille. Myös verkkopankin ja tiskipalveluiden hintaerot ovat selvät.
Pienissä muutoksissa, kuten pankkikortin uusimisessa tai tilinylitysilmoituksissa, hintaerot ovat vähäisiä.
Selvitä, neuvottele ja keskitä asiasi
Pankkipalveluiden hinnat löytyvät verkosta, mutta niiden vertailu ei ole yksinkertaista. Asiakkuuksille, palvelupaketeille ja tileille on monia kategorioita. Siksi pankista kannattaa pyytää tarjousta myös palvelumaksuista silloin, kun kilpailuttaa esimerkiksi asuntolainaa tai muita merkittäviä raha-asioita. Monet asiat ovat lopulta neuvottelukysymyksiä.
– Tavoitteena on, että palveluhinnoittelu on läpinäkyvää ja että asiakas tietää, mistä maksaa. Yksi periaate on, että mitä enemmän asiakas asioi, sitä edullisemmin palvelut saa, sanoo liiketoimintajohtaja Riikka Laine-Tolonen Nordeasta.
Myyntipäällikkö Antti Eronen S-Pankista sanoo, että pelivaraa on.
– Se on neuvottelutulos, mitä kultakin asiakkaalta pyydetään. Pyritään siihen, että hinnasto on hyvin yksiselitteinen ja kaikille asiakkaille sama.
Toimintoalueenjohtaja Merja Auvinen OP Ryhmästä kehottaa kuluttajia omatoimisuuteen.
– Kyllähän asiakas on näissä asioissa kuningas. Ilman muuta asiakkaan kannattaa kilpailuttaa, kuten tapahtuukin paljon nimenomaan asuntoluotoissa ja -rahoituksessa, koska ne ovat ihmisille isoja asioita ja niiden taloudellinen merkitys on suuri.
Rahoitusneuvonta ratkaisee riidoissa
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE sai viime vuonna lähes 1 800 yhteydenottoa pankkiasioista.
Rahoitusneuvonnan tilastoissa nousevat esiin muun muassa lainaa ja lainanmyöntämistä koskevat kysymykset. Niistä tuli viime vuonna 560 tiedustelua.
– Usein on kyse siitä, saako lyhennyslykkäystä ilman lainan marginaalin nostoa tai vakuuden vaihtoa, johtaja Erik Sirén kertoo.
Rahoitusneuvontaan voi ottaa yhteyttä, jos asia ei selviä pankin kanssa. Neuvonnan palvelut ovat ilmaisia.
Viime vuonna eniten kysymyksiä tuli pankki- ja maksukorttien katoamisista ja varastamisista. Ongelmia aiheutuu, jos kadonnutta tai varastettua korttia käytetään väärin. Tällöin pankki ja asiakas voivat olla erimielisiä muun muassa siitä, onko korttia säilytetty riittävän huolellisesti.
Jos asiakkaan katsotaan olleen törkeän huolimaton, hän joutuu korvaamaan itse kokonaan kortin mahdollisen väärinkäytön. Näissä tilanteissa summat voivat nousta tuhansiin, jopa kymmeniintuhansiin euroihin.
– Jos käyttäjä on ollut huolellinen, hän ei maksa mitään. Jos huolimattomuus on ollut lievää, asiakkaan vastuu rajautuu 150 euroon, kertoo Sirén.