Panssarijuna kulkee jo kolmannessa polvessa – tämä Kim Jong-unin lempikulkuneuvosta tiedetään

Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un jatkaa isänsä ja isoisänsä jalanjälkiä matkustamalla junalla tapaamisiin aina, kun se on mahdollista. Tällä kertaa määränpäänä oli Venäjän Vladivostok ja tapaaminen presidentti Vladimir Putinin kanssa

Pohjois-Korean perustaja, Kimin isoisä Kim Il-sung aloitti Pohjois-Korean johtajien perinteen käyttää junaa matkustamiseen. 

Tiettävästi Kim Il-Sung sai silloiselta Neuvostoliiton johtajalta Josif Stalinilta lahjaksi junan. Kim Il-sungin poika Kim Jong-il puolestaan pelkäsi lentämistä ja koki sen suureksi riskiksi, että viholliset ampuisivat lentokoneen alas, jolla hän matkustaisi, sanovat muun muassa The Washington Post (WP) ja National Public Radio (NPR). Ironista kyllä, Kim Jong-il kuoli sydänkohtaukseen junassaan vuonna 2011. 

Kim Jong-unin isän ja isoisän "hyväksi havaittuihin" perinteisiin peilaten on varsin ymmärrettävää, että Kim Jong-un kulkee erikoisvalmisteisella junalla, ja siten jatkaa perinnettä.  

NPR:n mukaan juna olisi joko sama tai ainakin samankaltainen juna, jota Kimin isä Kim Jong-il aikanaan käytti.  

Vuonna 2009 eteläkorealainen Chosun Ilbo julkaisi tietoja Kimin isän käyttämässä junasta. Chosun mukaan siinä raportoidaan olleen noin 90 vaunua, kun nykyisellä Kimillä on arvioitu olevan vain noin 20 vaunua. 

Yksityiskohtaisimmin Kim Jong-ilin junasta on kirjoittanut sen kyydissä ollut silloinen Venäjän presidentin Kaukoidän lähettiläs Konstantin Pulikovski kirjassaan The Oriental Express: Through Russia with Kim Jong-il (2002). Pulikovski kuvaili matkaa Venäjän halki muun muassa siten, että matkalla "oli mahdollista tilata mikä tahansa venäläisen, kiinalaisen, korealaisen, japanilaisen sekä ranskalaisen keittiön annos". Pulikovskin kertoman mukaan matkalla tarjottiin myös Bordeaux’n ja Bourgognen alueen huippuviinejä sekä elävää hummeria. Matkaa viihdyttivät nuoret naislaulajat eli Pulikovskin luonnehdinnan mukaan junan "konduktöörit".

Eräs toinen venäläisdiplomaatti, Georgy Toloraya, puolestaan kertoi vuonna 2001, että venäläisteknikkojen Kim Jong-ilin junaan tekemän tarkastuksen yhteydessä selvisi, että junan vaunut olivat valmistettu Neuvostoliitossa. 

Raskas kuin mikä – kulkee todella hitaasti

Itse Kim Jong-unin junasta tiedetään varsin vähän eikä siitä ole juuri kuvia ulkoa, saati sisältä.

NPR kirjoittaa, että vähäisistä Pohjois-Korean julkaisemista kuvista, harvoilta kyydissä olleilta sekä tiedusteluraporttien pohjalta saatu kuva Kimin junasta on äveriäs. Median mukaan junasta löytyy useita makuuhuoneita, oleskelu- ja keskustelutiloja pitkine pöytineen sekä vaaleanpunaisine nahkanojatuoleineen sekä Kimin oma kirkkaanvalkoinen erikoisvaunu. 

Totta kai juna on raskaasti panssaroitu ja siten painava – varmasti sen vuoksi juna kulkeekin noin 50–60 kilometrin tuntivauhtia. Se puolestaan tietää sitä, että matkan teko aina poikkeuksetta kestää. Hitautta erityisesti Venäjälle lisää se, että Pohjois-Koreassa käytetään eri raideleveyttä kuin Venäjällä. Ylittäessään Pohjois-Korean ja Venäjän rajan, junan raideleveyttä siis joudutaan aina erikseen säätämään.

– Tietojen mukaan pohjoiskorealainen delegaatio olisi jo ennen Jong-unin matkaa koemielessä tehneet tämän junamatkan. Heidän kerrotaan käyneen myös Moskovassa pohjustamassa tapaamista, sanoo MTV Uutisten Kotimaa & Maailma -toimituksen päällikkö Mirja Kivimäki sanoi maanantaina.

NPR on samoilla linjoilla, sillä sen mukaan junadelegaatioon kuuluisi myös kaksi muuta samanlaista junaa: ensimmäinen tarkistaa kuljettavan reitin, keskimmäisessä on Kim itse lähimmäistensä kanssa ja viimeisessä junassa puolestaan olisi Kimin henkilökuntaa.

Juna: uhka vai mahdollisuus? 

Kivimäen mukaan on vähän erikoista, että Kim luottaa nimenomaan junaan. 

– Tälläisellä välineellä ja nopeudella matkustaminen ei ole mitenkään turvallista. Jos miettii vaikka sitä, että vuonna 2004 hänen isänsä matkusti Kiinasta takaisin Pohjois-Koreaan. Rajalla tapahtui massiivinen räjähdys heti sen jälkeen, kun tuo juna oli mennyt ohi. Siinä kuoli 100 ihmistä.

WP puolestaan toteaa, että Kimin junamatkailu aiheuttaa aina laajoja turvallisuuteen liittyviä järjestelyjä ja häiriöitä. 

Tiettävästi lukuisia Kimin turvallisuudesta huolehtivia henkilöitä lähetetään ennalta tarkastamaan niitä juna-asemia, joilla delegaatio pysähtyy tai vain ohittaa. Eräs turvallisuuskeino on muun muassa ollut katkaista juna-asemalta sähköt, jotteivat muut junat sille pysty operoimaan, WP kirjoittaa pohjaten Chosun Ilbon tietoihin.

Lue myös:

    Uusimmat