Paola Suhosen 130-senttisille tytöille suunnittelema äitiysvaatemallisto tuo esiin, kuinka raskausvatsa tarkoittaa miljoonille kehitysmaiden tytöille karua lapsuuden loppua.
Lastenoikeusjärjestö Plan International on toteuttanut yhteistyössä vaatesuunnittelija Paola Suhosen ja valokuvaaja Meeri Koutaniemen kanssa kampanjan, joka kiinnittää huomion vakavaan ongelmaan.
Joka vuosi yli seitsemän miljoonaa kehitysmaissa asuvaa tyttöä tulee äidiksi alle 18-vuotiaana, heistä kaksi miljoonaa alle 15-vuotiaana. Kampanjan tavoite on kerätä varoja liian varhaisten raskauksien ja lapsiavioliittojen ehkäisyyn sekä tyttöjen koulunkäynnin tukemiseen.
Viimeisintä lasten muotia esittelevä vaatemallisto on suunniteltu kuten länsimaisten muotitalojen lastenvaatteet. Yksi ero vaatteissa kuitenkin on, jokaiseen on jätetty tila kasvavalle raskausvatsalle.
– Kampanjassa yhdistyvät kaksi minulle tärkeää asiaa, lasten ja naisten oikeudet. Halusin tuoda esiin vastakohtaisuutta suunnittelemalla malliston länsimaisista lastenvaatteista tuttuun designiin ja raikkaaseen värimaailmaan, jotka yhdistetään Afrikan maisemaan. Toivottavasti kampanja herättää keskustelua siitä, millaisissa oloissa miljoonat tytöt kehitysmaissa elävät, Paola Suhonen sanoo.
Yksi lapsiäideistä on 12-vuotiaana raskaaksi tullut Fridah, joka esiintyy kampanjan päämallina. Sambiassa asuva Fridah on verrattain onnekas, sillä hänen raskauttaan seurataan säännöllisesti klinikalla ja hän saa tietoa synnytyksestä sekä opastusta vauvan hoitoon.
– Toivon, että kampanja saa ihmiset havahtumaan, kuinka haavoittuva tyttöjen asema on etenkin kehittyvissä maissa. Meidän kaikkien tulisi miettiä, kuinka tyttöjen asemaa voi parantaa, kampanjan valokuvannut Meeri Koutaniemi sanoo.
12-vuotiaan äitiysvaatteet -mallisto on esillä näyteikkunassa Galleria Esplanadissa 14.–27.8.2017.