Tänään perjantaina vietetään Vaatevallankumous-päivää. Sadat tuhannet ihmiset yli 70 maassa pukevat vaatteen päälle nurinpäin ja vaativat lisää vastuullisuutta.
Järjestyksessään toinen Vaatevallankumous-päivä on kansainvälinen kampanja, Fashion Revolution, jonka tavoitteena on herätellä vaateteollisuutta vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen; huolehtimaan siitä, että vaatteita valmistavien ompelijoiden työolot ovat turvalliset ja heille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa.
– Bangladeshilaiden Rana Plaza -rakennuksen romahtamisesta ja yli tuhannen ihmisen kuolemasta on nyt kulunut kaksi vuotta. Vaatealalla on tänä aikana otettu pieniä edistysaskeleita, mutta ”suuri laiva” kääntyy tuskallisen hitaasti. Kampanjointia tarvitaan vuosien ajan, emmekä saa antaa vaateteollisuuden unohtaa, että me emme halua uusia katastrofeja vaan vastuullista vaatetuotantoa, sanoo Suomen Vaatevallankumouksen vetäjä Heidi Korva.
Tästä on kyse
- Vaatevallankumousta vietetään joka vuosi bangladeshilaisen Rana Plaza -tehdasrakennuksen romahduksen vuosipäivänä. Romahduksesta on nyt kaksi vuotta; onnettomuudessa kuoli yli
- 1 100 työntekijää ja noin 2 500 loukkaantui. Tehtaassa valmistettiin vaatteita monille kansainvälisille vaatemerkeille.
- Vaatevallankumouksen tavoitteena on herätellä vaateteollisuutta vastuullisuuteen ja läpinäkyvyyteen; huolehtimaan siitä, että vaatteita valmistavien ompelijoiden työolot ovat turvalliset ja heille maksetaan elämiseen riittävää palkkaa. Kampanja kannustaa yrityksiä myös kertomaan, missä, miten ja kuka heidän vaatteensa valmistaa.
- Kampanjaan voi osallistua kuka tahansa, joko yksin tai vaikkapa yhdessä työporukkansa tai ystäviensä kanssa. Osallistuja pukee vaatteen 24.4. päälleen nurinpäin, ottaa valokuvan ja lähettää sen sosiaalisessa mediassa vaatteen merkille käyttäen aihetunnistetta #whomademyclothes. Kampanjaan odotetaan maailmanlaajuisesti jopa satoja tuhansia kuvia.
- Kampanja toteutetaan vapaaehtoisvoimin, eikä taustalla ei ole yrityksiä tai organisaatioita
Ihmiset osallistuvat Vaatevallankumoukseen pukemalla päiväksi vaatteen päälleen nurinpäin, ottamalla kuvan ja lähettämällä sen sosiaalisessa mediassa vaatteen merkille #whomademyclothes-kysymyksen kera. Näin kampanjassa osoitetaan, että ihmiset haluavat tietää missä ja millaisissa oloissa heidän vaatteensa tehdään.
Vastuullisuus kiinnostaa
Vaatevallankumous näkyy tänä vuonna Suomessa entistä laajemmin: tapahtumia järjestetään lähes 50, pitkälti yli 20 paikkakunnalla.
– Tapahtumien määrä hämmästyttää jopa kansainvälistä kampanjaorganisaatiota ja olemme saaneet siitä paljon kiitosta, Korva sanoo.
Tänä vuonna Vaatevallankumous rantautuu myös kouluihin.
– Helsingissä Normaalilyseossa ja Ressun lukiossa järjestetään Vaatevallankumous-tapahtumat, ja myös Lohjalla ja Tampereella ainakin yhdet koulut ovat mukana. Kymmenet muutkin koulut ovat tilanneet meiltä oppimateriaalia, Korva kertoo.
Tapahtumista suosituimpia ovat vaatehuolto- ja tuunaustyöpajat, vaatteidenvaihtotapahtumat, suunnittelijatapaamiset ja avoimet ovet, joita on muun muassa Nanson tehtaalla Nokialla ja Kutomo Holopaisella Tuusulassa.
Helsingissä Sanomatalon Mediatorilla Vaatevallankumous-vapaaehtoiset, Me Naiset -lehti, Suuri Käsityö -lehti, Radio Aalto, IS-TV, Meidän Perhe ja Helsingin Sanomat järjestävät tapahtuman, jossa on muun muassa paneelikeskustelu, vaatteiden tuunaustyöpaja, tietoiskuja ja mahdollisuus kuvauttaa itsensä vaate nurinpäin päällään.
– On upeaa nähdä, miten Vaatevallankumous tuo ihmisiä yhteen ja tekemään yhteistyötä tärkeäksi pitämänsä asian puolesta. Lähes kaikki, joita olemme pyytäneet mukaan, ovat innostuneet ja halunneet osallistua, Korva sanoo.
– Sekin kertoo paljon siitä, että vaatteiden alkuperä askarruttaa myös meitä suomalaisia ja haluaisimme, että kaupoista löytyisi helpommin vastuullisen tuotannon mittapuut täyttäviä vaatteita.
Lähde: Vaatevallankumous-kampanja