Vantaan raitiovaunuhankkeessa käännetään pian isompi vaihde päälle.
Vantaan kaupunginvaltuusto antoi eilen hyväksyntänsä Vantaan ratikkahankkeen jatkosuunnittelulle.
Käytännössä se tarkoittaa, että hankkeessa lähtee seuraava vaihe käyntiin: Ensi vuonna suunnitelmia tarkennetaan ja aloitetaan esimerkiksi ratikkareitin kaavarungon teko, ja valtion 30 prosentin tukirahoitus pyritään varmistamaan. Jo ensi vuoden puolella Vantaan ratikka työllistää enemmän ihmisiä.
Vantaan kaupungin liikenneinsinööri Tiina Hulkko kertoo MTV Uutisille, että tässä kohtaa kyse on jo hyvin sitovasta päätöksestä.
– Rakentamispäätös tehdään vuonna 2023, silloin suunnitelmat voitaisiin periaatteessa vielä hylätä, mutta kyse on jo sinänsä aika sitovasta päätöksestä. Pidän epätodennäköisenä, että sitä enää hylättäisiin.
Satojen miljoonien hanke
Koko raitiovaunuhankkeen kustannusarvio on 393 miljoonaa euroa.
Mikäli kaikki menee suunnitellusti, rakentaminen voitaisiin aloittaa aikaisintaan vuonna 2024. Ensimmäisen kerran ratikka lähtisi liikkeelle neljä vuotta myöhemmin.
Hulkon mukaan Vantaalle suunniteltu pikaraitiotietä tarvitaan, koska Vantaan väkiluvun ennakoidaan kasvavan. Tämä luo paineita liikennesuunnittelulle. Kyse on myös kaupungin imagosta, eli siitä, miten Vantaasta tehdään houkutteleva paikka asua.
– Teiden kapasiteetti ei nykyisellään riitä siihen, että kaupungin tulevaisuuden asukkaat käyttäisivät pelkkää henkilöautoa.
Nyt suunniteltu raitiovaunulinja kulkisi Helsinki-Vantaan lentokentältä Tikkurilaan, sieltä Hakunilaan ja lopuksi Mellunmäkeen saakka. Suunnitelmissa on varauduttu siihen, että tulevaisuudessa Vantaan ratikka saattaisi kytkeytyä muihin suunnitteluvaiheessa oleviin raideyhteyksiin.
Jättimäinen vaikutus
On arvioitu, että raitiovaunu tulisi tulevaisuudessa vaikuttamaan yli 87 000 vantaalaisen arkeen. Ruuhka-aikaan kyytiin pääsisi viiden minuutin välein, muina aikoina vuoroväli on 10–20 minuuttia.
– Raitiovaunun valmistuttua meillä olisi käytössä erittäin laadukas joukkoliikenneväline, jolla on helppoa kulkea. Koska raidehankkeen myötä katua avataan joka tapauksessa, samalla parannetaan pyöräily- ja kävely-yhteyksiä.
Raidelinjaa on suunniteltu pääosin niin, että se kulkisi omalla kaistallaan eikä siten olisi kovin altis autoliikenteen ruuhkien viivytyksille. Matka Mellunmäestä lentoasemalle kestäisi kaikkiaan noin 47 minuuttia.
– Tarkoitus ei ole tehdä Mellunmäki-Lentoasema-linjaa, vaan keskiverto raitiovaunun käyttäjä istuu kyydissä arviomme mukaan keskimäärin neljä kilometrin matkan.