Aikuisviihdekaupassa käyminen ei enää ole synti tai häpeä. Asiakkaita on kaikenikäisiä, mutta mitä he ostavat? Rakkauden ja seksin teemaviikon kunniaksi otimme selvää.
Seinillä on ruoskia, dildoja, kauko-ohjattavia alusvaatteita. Ylähyllyltä tuijottaa lasinen penis. DVD:n kannessa nainen on pukeutunut koulutyttöpukuun.
Olemme erottiikkakaupassa. Etuovesta astuu viikossa koko suomalaisen kansan kirjo.
– Asiakkaiden laatu on muuttunut ajan saatossa niin, että pariskuntia, jotka ovat 60-vuotiaita tai vanhempiakin, saattaa tulla ostoksille ensimmäistä kertaa. Tämä ei ole enää niin kielletty asia, kertoo Turkka Junkkari Keltainen ruusu -liikkeestä Helsingissä.
Väitteen asiakaskunnan muutoksesta allekirjoittaa myös Kari Valo Aikuisten lelukauppa -nimisestä liikkeestä Helsingissä. Nykyisin aikuisviihdeliikkeeseen uskaltautuu enemmän naisia.
– Miehiä ja naisia käy molempia, sanotaan prosentein 60–40, toistaiseksi miesten eduksi. Ikäjakauma on vajasta kahdestakymmenestä karvan verran yli 70-vuotiaisiin, Valo kuvaa.
– Asiakkaat ovat hyviä ja erittäin hyviä, miehiä, naisia, monen ikäisiä. Tämä on ala, josta kaikki ovat kiinnostuneita, tai ainakin 97 prosenttia väestöstä. Loput kolme prosenttia valehtelevat, hän jatkaa.
– Naisia käy todella paljon. Yksinäiset miehet ovat meiltä jääneet pois, kertoo Sin Cityn kivijalkaliikettä pitävä Anne Keränen.
Perusvibraattorit todella suosittuja
Liikkeiden seinät notkuvat mitä mielikuvituksellisempia tuotteita. On surrutinta, pöristintä ja huristinta. Mitä Suomi ostaa?
– Ihmiset haluavat hommata kotiin erilaisia häksättimiä, että he saavat tapahtumiin eloa ja voivat elvytellä parisuhdetta, Kari Valo sanoo pilke silmäkulmassaan.
Junkkarin mukaan erilaisia liukuvoiteita ostetaan paljon. Nuorten parien suosiossa ovat erityisesti makuliukuvoiteet.
– Perusvibraattorit ovat todella suosittuja. Meillä on enemmän ja enemmän sekä miesten ja naisten asuja, niitä menee kaikenikäisille. Kun on polttariporukoita, he yleensä ostavat pumpattavat barbaran, Junkkari kuvaa.
SinCityssä suosituimmat tuotteet ovat pariskuntatuotteita; naisille suunnatusta liikkeestä miehet tulevat ostamaan lähinnä lahjoja.
– Todella paljon menee pieniä laitteita, joita voi käyttää kimpassa, jopa yhdynnän aikana. Ne ovat todella suosittuja. Isot tuotteet menevät pääsääntöisesti polttareihin. Halutaan pöytään se iso lelu, jota kaikki voivat käydä pyörittelemässä, Anne Keränen kuvailee.
Myös Kari Valon mukaan eroottiset tuotteet ovat suosittuja lahjoja.
– Nämä ovat sikäli kivoja, että jos sen tänään hommaa, sitä ei välttämättä tarvitse tänään käyttää. Suklaanapit on syöty ja kukat ovat kuihtuneet, mutta meisseli pörisee maailman tappiin asti, hän heittää.
Aikuinen pari haluaa penisrenkaan tai -pumpun
Keräsen mukaan aikuiset naiset ovat oma asiakasryhmänsä.
– Sanotaan kuusikymppinen nainen ja mies, jotka ovat olleet 30–40 vuotta yhdessä. Heitäkin vielä on, eivät kaikki ole eronneet. Heidän seksuaalisessa kyvykkyydessään käy niin, että nainen vähän rypistyy ja rentoutuu, lapset ovat lähteneet, seksiä alkaakin tehdä mieli ja sitä haluaa enemmän, Keränen kuvaa.
Aikuinen pari saattaa hakea käyttöön penisrenkaan tai -pumpun erektion säilymistä helpottamaan.
– Vanhemmat ihmiset ostavat erilaisia surisevia laitteita ja sen tyyppisiä tuotteita. Miehet ostavat penisrenkaita, jotka laitetaan peniksen juureen, jotta se seisoo ryhdikkäänä, kun aika on, Kari Valo sanoo.
Jos naisten "juttu" ovat erilaiset sauvat, miehille tarjolla on tekovaginoita.
– Kun nainen tulee raskaaksi tai muusta syystä ei voi harrastaa seksiä, tullaan kimpassa ostamaan jotakin, jolla hoitaa tämä yhteinen ongelma. Ennen mies jätettiin yksin, eikä tästä puhuttu. Nykyään mietitään yhdessä, miten asia hoidetaan, Anne Keränen kuvaa.
Ensikertalaiselle halpaa
Kun hieromasauvoja on kolmea eri kokoa, väriä, mallia ja muotoa, ensikertalainen menee tavarapaljoudesta helposti pyörälle.
– Ensikertalainen tavallisesti kävelee keskelle liikettä, katsoo ympärilleen ja hämmentyy, kun on niin paljon erilaista tavaraa. Yleensä hän päätyy johonkin yksinkertaiseen ja halpaan pieneen leluun, tai saattaa ostaa liukuvoiteen tai hierontaöljyn, Turkka Junkkari kuvailee.
Kooltaan pienet välineet kiinnostavat ihmistä, jolla ei ole koskaan ollut seksilelua.
– Naiselta kannattaa aina kysyä, että kun hän on yhdynnässä tai masturboi, onko kohde klitoris vai haluaako hän, että tuote on emättimen sisällä? Voi sanoa, että pääsääntöisesti klitoris on aina kohteena. Kun klitoris on kohde, pieni ja näppärä laite toimii hyvin, Keränen sanoo.
– En mielelläni myy halpaa, joka on yleensä aina huono, mutta ensikertalaiselle on typerää myydä muuta kuin halpaa. Kun ottaa laitteen, vie sen kotiin ja on kokeillut kolme kuukautta, alkaa pikkuhiljaa tajuta, että haluaisikin tätä ja tuota. Sitä ennen ei ole minkäänlaista mielipidettä. Voi sanoa vain, että tykkää keltaisesta tai pinkistä väristä, hän jatkaa.
Keräsen mukaan tuotteiden hinnat voivat hämätä: silminnähden samantapaiset vibraattorit voivat olla laadultaan hyvin erilaisia, jolloin hintalapussa seisova summakin on aivan erilainen.
– Ensikertalaisen on mahdoton tajuta asian hintaa. Jos kaksi sauvaa on vierekkäin, voi kuvitella, että hintaero on kympin tai kaksi. Ei voi kuvitella, että ero on satasen, Keränen sanoo.
Ekakertalainenkin voi luonnollisesti tietää, mitä tahtoo. Kari Valon mukaan moni nainen tulee ostamaan lelun, joka on valikoitu etukäteen netin kautta.
– On luojan kiitos vielä olemassa ihmisiä, jotka haluavat nähdä tuotteen ennen kuin se ostetaan. Tullaan paikan päälle katsomaan, ettei tule pettymyksiä, Valo kuvaa.
– Kyllä toiset pälyilevät kuin poliisikokelaat, eivät tiedä, mihin katsoisivat. Sitä yrittää kannustaa asiakasta tekemään oikeita valintoja. Täytyy selvittää, kuka mitäkin haluaa. Toiset ovat vähän sellaisia hipsuvarpaita, he eivät tahdo sanoa: minä vain tässä pälyilen, vahingossa tulin ovesta sisään, hän kuvaa.