Paskahousu, Musta-Maija, Läpsy ja Seiska – nämä korttipelit pelastavat sadepäivän!

Sadepäivän pelastukseksi kannattaa kaivetaan esille pelikortit. Ensin kerrataan kuitenkin säännöt.

Kesää on vietetty aiempia viileämmissä ja sateisemmissa merkeissä. Tylsät sisällä vietetyt päivät vaativatkin toisinaan hieman mielikuvitusta.

Kokosimme viiden suositun korttipelin säännöt karkottamaan tylsät hetket.

Kaikista peleistä on olemassa lukuisia eri versioita – tässä niistä yhdet.

Paskahousu

Klassikkopelin häviäjä ristitään paskahousuksi. Pelaajia tarvitaan 2–5.

  1. Pelaajille jaetaan viisi korttia. Pelaaja, jolla on kädessään eniten kolmosia, aloittaa. Jos useammalla pelaajalla on yhtä monta kolmosta, pelin aloittaa jakajasta seuraava. Jos kellään ei ole kolmosia, aloittaja menee nelosten mukaan ja niin edelleen.
  2. Aloittajan pöytään lyömien korttien päälle lyödään vähintään yhtä suuria kortteja. Kuvakortteja saa pelata vain kahdeksikkojen tai suurempien korttien päälle.
  3. Jos sopivaa korttia ei ole, saa pakasta kääntää päällimmäisen kortin ja pelata sen. Jos kortti ei sovi tai pelaaja ei halua koettaa onneaan, hänen on nostettava koko pinkka käteensä. Vuoro siirtyy seuraavalle.
  4. Pinon voi kääntää laittamalla päälle kympin, jos pinon päällimmäinen kortti on 3–9 tai ässän, jos päällimmäinen kortti on J, Q tai K. Kaadettu pino laitetaan nurinpäin ja kaataja saa pelata uudestaan. Pakka kaatuu myös, kun siihen tulee neljä korttia samaa numeroa. Kakkoset ovat kuitenkin erikoiskortteja. Kakkosen voi pelata minkä kortin päälle tahansa, paitsi ässän tai kympin, eikä kakkosen päälle saa laittaa kuin kakkosen.
  5. Jos pelaa laittaa tyhjään pöytään ässän tai kympin, on se heti nostettava käteen.
  6. Niin kauan kuin pakassa on kortteja, täytyy kädessä olla aina viisi korttia.
  7. Peli päättyy, kun vain yhdellä pelaajalla on kortteja jäljellä. Hänestä tulee paskahousu.

Valepaska

Paskahousun muunnelmista monille se aito ja oikea paskahousu on valepaska.

  1. Valepaskassa kortit pelataan kuvapuoli alaspäin ja pelaaja kertoo, mitä pelasi. Kuka tahansa voi tarkistaa, pelasiko pelaaja sitä, mitä sanoi. Jos pelaaja huijasi, hän joutuu nostamaan koko pinkan. Jos pinkassa on sitä mitä pitikin, epäilijä nostaa.
  2. Rehdiksi osoittautunut pelaaja saa jatkaa, huijarin jälkeen jatkaa seuraava pelaaja.

Seiska eli ruotsalainen rommi

Nelinpeliin sopivasta seiskasta tunnetaan myös versio nimeltä "Lappu".

  1. Pelaajille jaetaan seitsemän korttia.
  2. Loput kortit laitetaan umpipakaksi pöydälle ja päällimmäinen käännetään pohjakortiksi.
  3. Pelin tarkoituksena on päästä eroon korteista. Jakajasta seuraava aloittaa lyömällä pöytään joko samanarvoisen tai samaa maata olevan kortin. Seuraava jatkaa samalla tavalla.
  4. Jos ei pysty lyömään sopivaa korttia, on umpipakasta nostettava lisää kortteja, kunnes tulee sopiva. Kuitenkin enintään viisi korttia!
  5. Sopivaa korttia ei ole kuitenkaan pakko lyödä pöytään, ellei nosta seitsikkoa, joka lyödään pöytään.
  6. Seitsikon voi lyödä milloin vain, ja pelaajan on ilmoitettava, mitä maata se edustaa.
  7. Pelin voittaa ensimmäisenä korteistaan eroon päässyt pelaaja. Muille lasketaan miinuspisteitä kädessä olevien korttien pistearvon mukaan. Seitsikko on aina 25 pistettä. Ässän päätetään etukäteen olevan joko 1 tai 14 pistettä.

Musta-Maija

Jos pelaajia on enemmän kuin viisi, voidaan ottaa käyttöön kaksi pakkaa, joista toisesta poistetaan patarouva.

  1. Korkeimman kortin nostaja jakaa myötä päivään kolme korttia kerrallaan niin, että jokaiselle pelaajalle tulee kuusi korttia. Loput kortit laitetaan umpipakaksi pöydälle kuvapuoli alaspäin.
  2. Pelin tarkoituksena on toisaalta päästä ensimmäisenä eroon korteista – toisaalta välttyä joutumasta omistamaan patarouvaa pelin päättyessä. Käytännössä molemmat pyrkimykset johtavat samaan.
  3. Jakajasta seuraava aloittaa lyömällä pöytään kortteja niin monta kuin haluaa, kunhan ne ovat samaa maata. Hän ottaa pakasta saman verran uusia kortteja.
  4. Pöytään lyödyt kortit siirretään seuraavan eli vasemmalla istuvan pelaajan eteen. Hän puolestaan yrittää kaataa mahdollisimman monta korttia. Kunkin kortin kaatamiseen on käytettävä suurempaa korttia samasta maasta tai valttia.
  5. Valtin saa määrätä se pelaaja, jolla on kuningas ja rouva samasta maasta. Valtin voi määrätä milloin vain, kunhan tarvittava korttikaksikko on kädessä. Valttikortti kaataa kaikki muut kortit, paitsi pelin tärkeimmän kortin eli patarouvan.
  6. Jos pelaaja pystyy kaatamaan kaikki edessään olevat kortit, saa hän täydentää kätensä pakasta ja lyödä pöytään kortit seuraavalle pelaajalle. Ellei pelaaja pysty kaatamaan kortteja, joutuu hän nostamaan jäljelle jääneet kortit. Seuraava pelaaja saa silloin vuoron lyödä kortteja pöytään.
  7. Kun pakko on loppunut, alkaa loppupeli. Tällöin eteenpäin ei saa antaa enempää kortteja kuin vasemman puolen pelaajalla on kädessään. Jos joku yrittää antaa väärän määrän kortteja, on pelaajalla, jolle on yritetty antaa liikaa kortteja, oikeus antaa kaikki korttinsa virheen tekijälle.
  8. Pelin häviää se, jolle jää viimeiseksi kortteja käteen. Joukossa on myös Musta-Maija. Pelissä ei siis pelata voitosta, vaan häviöstä.

Läpsy

Jopa kahdeksalle pelaajalle sopiva nopeatempoinen peli hauskuuttaa sekä lapsia että aikuisia.

  1. Kaikki kortit jaetaan pelaajille. Ei haittaa, vaikka kortit eivät mene tasan.
  2. Jos pelaajia on enemmän kuin neljä, kannattaa käyttää kahta pakkaa.
  3. Kortit pidetään pakkana kädessä kuvapuoli alaspäin. Pelaajat kääntävät vuorollaan kortteja pöytään. Huom! Kortit käännetään itsestä poispäin niin, että muut näkevät kortin ensin.
  4. Kukin pelaaja lyö pöytään yhden kortin vuorollaan. Kun pinossa on kaksi saman numeroista korttia päällekkäin, nopein pelaaja läpsäisee eli asettaa kätensä pinon päälle. Pelaaja voittaa pinon itselleen.
  5. Kun pöytään lyödään jätkä, seuraavan pelaajan on myös käännettävä pinoon jätkä. Muuten ensimmäisenä pelannut saa pinon. Kuningattaren päälle seuraava pelaaja saa kääntää kaksi korttia ennen epäonnistumista, kuninkaan kolme ja ässän neljä.
  6. Jos pelaaja epäonnistuu, siirtyy vuoro seuraavalle pelaajalle. Läpsyjä saa tehdä myös kuvakorttien kääntelyn aikana.
  7. Jos pelaajalta loppuvat kortit, pääsee peliin mukaan läpsyllä.
  8. Virheellisestä läpsystä joutuu antamaan muille pelaajille kortin, myös pelistä pudonneille.
  9. Voittaja on se, joka onnistuu keräämään kaikki kortit käteensä.


Lähteet: Korttipeliopas.fi, Kurki-Suonio, Ilmo: Korttipelit ja pasianssit, Otava 1982

Lue myös:

    Uusimmat