Kauppojen Pelastusarmeijalle toimittaman ruoan määrä on vähentynyt viime kuukausina. Turun Sanomien mukaan kauppojen hävikkikampanja on vaikuttanut siihen, että ruokaa jää jaettavaksi vähemmän.
Pelastusarmeijalle toimitettavan ruoan määrä on vähentynyt elo- ja syyskuun aikana. Erityisesti loppuviikosta ruokaa on vähemmän kuin esimerkiksi viime keväänä.
– Emme ota yhtä paljon asiakkaita kuin parhaimpina aikoina, sanoo Helsingin Pelastusarmeijan sosiaalipalvelukeskuksen johtaja Kirsi Huldén.
Huldén kertoo, ruokaa on jouduttu ostamaan enemmän tukuista, koska kauppojen toimitukset ovat vähentyneet. Tukuista ostetaan lähinnä säilykkeitä ja kuivatarvikkeita.
– Tänä syksynä olemme joutuneet antamaan enemmän näitä tuotteita, Huldén valittelee.
Syynä kauppojen hävikkikampanjat?
Turun sanomat kertoo, että avustusjärjestöjen ruokakasseja on tyhjentänyt kauppojen hävikkibisnes.
8:06
Kauppaketjuista näkyvimpään hävikkikampanjaan ryhtyneen SOK:n suunnittelujohtaja Mika Lyytikäinen uskoo, että kampanjoilla voi olla vaikutusta. Hän ei kuitenkaan osaa vielä arvioida, kuinka paljon lahjoitettava ruokamäärä on vähentynyt.
– Hyväntekeväisyys ei ole meille mikään itseisarvo, vaan tuotteidemme myyminen. Ruoka-avun tarve ei ole meidän ratkaistavissamme, Lyytikäinen muistuttaa.
– Hävikin pienentämisestä saavutetuilla yli 10 miljoonan kustannussäästöillä olemme pystyneet halpuuttamaan eli laskemaan ruuan hintaa lisää. Näin voimme konkreettisesti auttaa niitä, joilla on taloudellisesti tiukkaa, Lyytikäinen muotoilee.
Lyytikäinen sanoo, että usein lahjoitettavat tuotteet ovat sellaisia, jotka eivät muutenkaan menisi alennuksella kaupaksi tai joita ei myydä alennetulla hinnalla.
– Hedelmien, vihannesten ja leivän osalta tarjontaa on edelleen. Esimerkiksi lihaa ei voi edes lahjoittaa, jos sitä ei myydä.