Peliautomaatit menivät kiinni ja se toi helpotusta useiden peliriippuvaisten elämään. Internetissä piilee kuitenkin edelleen monia houkutuksia ongelmapelaajille.
14.3. se tapahtui.
Joka ikinen Suomen fyysinen peliautomaatti sammutettiin koronatilanteesta johtuen. Tämän lisäksi Casino Helsinki sekä kaikki Suomen Feel Vegasit ja Pelaamot sulkivat toistaiseksi ovensa.
Peliongelmissa auttavan Peluurin päällikön, Inka Silvennoisen mukaan automaattipelien sammuttaminen on tehnyt kaikin puolin herättänyt toivoa monessa ongelmallisesti pelaavassa.
Silvennoinen kertoo, että ensimmäisten viikkojen aikana Peluuri sai paljon soittoja helpottuneilta ihmisiltä, jotka eivät enää pelänneet samalla tavalla esimerkiksi kaupassa käymistä.
– Monet puhuivat siitä, kuinka iloisia ja onnellisia he olivat. Peliautomaatit eivät ole enää siellä vaarantamassa pelaamattomuuta ja aiheuttamassa retkahdusta. Ja rahaa säästyy. Nyt heidän on kaupasta mahdollista jopa ostaa jotain, ei hävitä kaikkia rahoja jo tuulikaapissa, Silvennoinen kertoo.
Nettikasinot lähempänä kuin koskaan
Samalla kun automaatit laitettiin kiinni, on myös urheiluvedonlyönti ja siihen liittyvät pelikohteet vähentyneet olennaisesti. Veikkauksen palveluista täydessä toiminnassa ovatkin tällä hetkellä vain arvontapelit, arvat sekä nettikasino.
Silvennoisen mukaan nettipelit ovat tällä hetkellä ongelmallisesti pelaaville houkutuksena lähempänä kuin koskaan.
Kun oma elämä on pysähdyksissä esimerkiksi lomautuksen takia, saattaa ihminen neljän seinän sisällä lähteä helpostikin kokeilemaan onneaan pirulliseen nettikasinomaailmaan.
– Esimerkiksi Veikkauksen pelitilin alla on nykyisin valtava pelivalikoima, myös niitä korkean riskin pelejä. Ne ovat helposti saatavilla myös niille, jotka ovat ennen pelanneet vain Lottoa.
– Kun ihmiset ovat neljän seinän sisällä, niin pelataan helposti enemmän. Kyllä mä pikkuisen olen huolissani tästä tilanteesta.
Hänen mukaansa nyt tarvittaisiin rajoittavia toimenpiteitä nettipelaamisen markkinointiin ja korkean haittariskin pelien tappiorajoihin. Monissa maissa näin on jo tehty.
Soitot auttavaan puhelimeen kriisiytyneempiä
Vaikka automaattipelit ovatkin paussilla, eivät isojen panoksien nettipelit lepää. Tilanne on Silvennoisen mukaansa huolestuttava, sillä Peluurin asiakaskunnassa korostuu jo nyt nettipelaaminen.
– Nettiautomaatit ovat meille tulleissa yhteydenotoissa nykyään eniten ongelmia aiheuttava pelimuoto. Meidän asiakkailla suuret velat kohdentuvat pääasiallisesti nettipelaajille. Pelit ovat nopeatempoisia, häviöitä tulee hyvin nopeasti ja paljon. Etenkin pikavippien kanssa velat voivat kasvaa todella suuriksi.
Silvennoinen kertoo, että viitteitä tästä on ollut nähtävissä Peluurin tulleista yhteydenotoista jo nyt.
– Yhteydenottojen määrä on tasaantunut ensimmäisistä päivistä. Mutta soitot ongelmista ovat vakavampia, ne ”keveämmät” yhteydenotot ovat jääneet pois. Tilanteet on kriisiytyneempiä. Läheiset ottavat yhteyttä aikaisempaa useammin.
– Vähän samanlainen tilanne, kuin on nähty perheissä, joissa on ongelmallista päihteidenkäyttöä. Tällaisessa tilanteessa neljän seinän sisällä ristiriitatilanteet lähisuhteissa pahenee. Eletään tiiviisti ja pelaamisen salaaminen läheiseltä on nyt vaikeampaa.
Apua edelleen tarjolla
Peluurin kaikki vertaisryhmät ovat tällä hetkellä joko katkolla tai siirtymässä nettiin.
Silvennoinen tiedostaa, että osa apua tarvitsevista voi jäädä poikkeuksellisena aikana karusti sähköisten palveluiden ulkopuolelle.
- Kaikkia kasvokkaisia palveluita käyttäviä ei saada mukaan tänä aikana. Se on valitettavaa, mutta toisaalta uudenlaiset palvelut voivat tuoda mukaan helpommin sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole kokeneet kasvokkain tapahtuvaa vertaistukea omakseen.
Peluurin auttava puhelin 0800 100 101 on maksuton ja se päivystää arkisin kello 12-18.
Kriisipuhelin päivystää numerossa 09 2525 0111 Suomen kielellä 24/7. Kriisipuhelinta ylläpitää MIELI Suomen Mielenterveys ry (ent. Suomen Mielenterveysseura)
Lisätietoa Peluurin palveluista osoitteessa www.peluuri.fi.