Peliautomaatteja vähennetään ja johdon palkkioita muutetaan – nämä neljä asiaa kohujen keskelle joutuneessa Veikkauksessa muuttuvat

peliautomaatti Veikkaus kuvituskuva
All Over Press
Julkaistu 05.09.2019 11:30
Toimittajan kuva

Heidi Asplund

heidi.asplund@mtv.fi

Veikkaus on päättänyt tehdä isoja muutoksia suurten kohujen jälkeen. Loppukesästä yhtiön mainoskampanjasta nousi kohu, koska sen koettiin vähättelevän peliriippuvuutta. Mainoksessa "terapeutti" kannusti pelaamaan rahapelejä. Lisäksi yhtiön johdon palkitsemisjärjestelmä on ollut tikun nokassa. 

Veikkauksen hallituksen puheenjohtajan Olli-Pekka Kallasvuon mukaan nyt esitellyillä toimenpiteillä on merkittävä vaikutus yhtiön tulokseen ja markkinaosuuteen vuodesta 2022 alkaen.

Keräsimme neljä suurinta muutosta, joita Veikkaus tiedotustilaisuudessaan esitteli:

1. Peliautomaattien määrää

Hajasijoitettuja peliautomaatteja vähennetään selvästi. Suunnitelmissa on poistaa 3 0000 peliautomaattia muun muassa kaupoista, huoltoasemilta ja kioskeilta. Yhteensä näitä automaatteja on 21 500. Kaikkien automaattien yhteenlaskettu tuotto oli viime vuonna noin 700 miljoonaa. Yksi automaatti tuottaa keskimäärin noin 30 000 euroa vuodessa

2. Tunnistautuminen aikaistuu

Vuoteen 2022 mennessä peliautomaatteihin tulee tunnistautuminen. Suunnitelma ei ole uusi, mutta sen käyttöönottoa aikaistetaan. Veikkaus haluaa käyttää suurta määrää käytössään olevaa kuluttajadataa pelihaittojen hallinnassa. Tämä vaatii kuitenkin lainsäädännön muutoksia.

3. Markkinointi vähenee

Markkinointia ja siihen käytettyä rahamäärää vähennetään. Tietyt markkinointitoimet lopetetaan kokonaan. 

4. Johdon palkitseminen muuttuu

Johtoa ei jatkossa palkita vastuullisuudesta, koska vastuullisuus on oletusarvo. Sen sijaan vastuuttomuudesta rangaistaan.

Lue lisää aiheesta: Poliitikot penäävät Veikkaukselta vastauksia kohumainonnasta – Hallintoneuvoston puheenjohtaja: "Olen pyytänyt perusteellisen selvityksen"

Rahapelit nielaisivat Jennan elämän täysin, kaikki alkoi jo lapsena kolikoiden kilistessä kaukaloon – ”Rakastuin ensimmäistä kertaa”

Pääministeri Veikkauksen mainoskohusta: "En ole pitänyt tuosta mainonnasta" – Antti Rinne myöntää hallituspuolueiden eri näkemykset ilmastopolitiikassa

THL:ssä kaivataan tiukempaa sääntelyä rahapelien markkinoinnille

Tuoreimmat aiheesta

Veikkaus