Jälleen kohu Veikkauksen mainoksesta: "Terapeutti" hyväksyi rahapelit jännityksen lisääjinä – laki kieltää runsaan pelaamisen myönteisen markkinoinnin

Veikkauksen rahapelejä koskeva mainonta on herättänyt jälleen kohun. Rahapeliautomaattien poistoa esimerkiksi ruokakaupoista ja ravintoloista vaativa kansalaisaloite on kuitenkin vielä kaukana tavoitteista.

Maaliskuun lopulla luotu kansalaisaloite vaatii Veikkauksen rahapeliautomaattien poistamista kaupoista, kioskeilta, ravintoloista ja huoltoasemilta. Aloitteessa vaaditaan, että automaatteja voisi pelata vain kasinoilla ja erityisesti valvotuissa paikoissa.

Muun muassa ruokakauppa ei ole erityisen valvottu paikka. Vain alaikäisyys on esteenä rahapeliautomaatin hakkaamiseen.

– Rahapeliautomaatit eivät kuulu ihmisten arkiympäristöön, perustelevat kansalaisaloitteen vastuuhenkilöt Kansalaisaloite.fi-sivustolla.

Tällä hetkellä aloitteelle on allekirjoittanut kannatusilmoituksen melkein 18 000 ihmistä.

Määrä on vielä kaukana vaaditusta. Kansalaisaloite etenee kohti eduskunnan käsittelyä, jos se saa kuuden kuukauden aikana vähintään 50 000 kannatusilmoitusta. Rahapeliautomaattien rajoitusta vaativalla kansalaisaloitteella on aikaa kerätä vaadittavat allekirjoitukset kasaan vain vajaat kaksi kuukautta.

Kansalaisaloite on kerännyt nimiä tasaisesti. Heinä–elokuun aikana allekirjoitusten määrä on ollut hienoisessa nousussa.

Mainos kerännyt paheksuntaa

Rahapelaaminen nousi viime viikonloppuna otsikoihin, kun entinen kansanedustaja Tiina Elovaara (sin.) penäsi Veikkaukselta vastuullisempaa mainontaa viestipalvelu Twitterissä.

Elovaara paheksui Veikkauksen radiomainosta, jossa hahmo soittaa terapeutille kysyäkseen, onko hyväksyttävää haluta jännitystä elämäänsä rahapelien avulla. Mainoksessa terapeutti vastaa myöntävästi.

Veikkauksen varatoimitusjohtaja Velipekka Nummikoski vastasi viime viikon lauantaina Elovaaralle Twitterissä, että mainos vedetään pois. Näin Veikkaus tekikin viikonlopun aikana. Mainos oli kuitenkin kuulunut radiokanavilla kesän ajan.

Kohu ei ole Veikkauksen ensimmäinen.

Heinäkuun alussa sosiaalisessa mediassa ihmeteltiin yhtiön toista mainosta, jossa rahapelaaminen yhdistetään "päivärutiineihin", kuten kahvilla käyntiin. Poliisihallituksen Arpajaishallinto-yksikkö lähetti Veikkaukselle selvityspyynnön mainoksesta kohun jälkimainingeissa.

Veikkauksella on Suomessa rahapelien monopoliasema. Samalla sen pitää huolehtia esimerkiksi pelaamiseen liittyvien haittojen ehkäisystä. Veikkauksen mainonta on kuitenkin toistuvasti noussut otsikoihin, koska se on koettu vastuuttomaksi. Muun muassa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) tekemien tutkimusten mukaan mainonta lisää pelihaittoja.

– Markkinoinnissa ei saa kuvata runsasta pelaamista myönteisesti eikä pelaamattomuutta tai kohtuullista pelaamista kielteisesti, määritellään arpajaislaissa rahapelien markkinoinnista.

Automaatteja sijoitettu "haavoittuville" alueille

Veikkaus vastaa myös rahapeliautomaattien sijoittelusta. Veikkauksen mukaan automaattien sijoittelua ohjaavat "ensisijaisesti liiketaloudelliset periaatteet, vastuullisuus ja kumppanien yhdenvertainen kohtelu."

THL julkaisi maaliskuussa vuonna 2018 tutkimuksen siitä, missä rahapeliautomaatteja on eniten. Tutkimuksen mukaan automaatteja on sijoitettu eniten "sosioekonomisesti haavoittuville" asuinalueille. Tämä tarkoittaa sitä, että automaatteja on eniten paikoissa, joissa on paljon työttömyyttä, matala tulotaso ja vähän korkeakoulutettuja.

Veikkaus itse on sanonut, että automaatteja ei sijoiteta erityisesti huonotuloisille alueille.

THL:n mukaan rahapelaamisen tuotoista liki kolmannes tulee työttömiltä, eläkeläisiltä tai lomautetuilta.

Myös kansalaisaloitteen tekijät toistavat THL:n havainnon siitä, että Suomessa automaatteja pelaavat eniten esimerkiksi vähävaraiset, eläkeläiset ja mielenterveysongelmaiset.

– Raha-automaattipelaaminen on siis suurelta osin tulonsiirtoa vähäosaisilta hyväosaisille, aloitteen vastuuhenkilöt kirjoittavat kansalaisaloitteen perusteluihin.

Lue myös:

    Uusimmat