Petter Solberg tyrmää kohutun MM-rallihuhun – tämän vuoksi Ott Tänakin ja Oliver Solbergin yhteisprojekti on pelkkää haihattelua

MM-rallipiireissä on kohistu viime viikkoina Ott Tänakin, Oliver Solbergin ja Monster Energyn mahdollisesta yhteisprojektista. Ruotsista kantautuvien tietojen mukaan se on kuitenkin jäämässä huhuasteelle.

Tänak ja Solberg ajoivat kauden 2022 yhdessä Hyundailla. Lokakuun alussa talli tiedotti lopettavansa yhteistyön Solbergin kanssa, ja vain muutamaa viikkoa myöhemmin Tänak tiedotti vastaavasta päätöksestä Hyundain suuntaan.

On väläytelty, että Tänak ja Solberg voisivat ajaa ensi kaudella M-Sportin kalustolla omassa tallissaan energiajuomajätti Monster Energyn rahoittamana. Yhdysvaltalaisritys on tehnyt Solbergin perheen kanssa yhteistyötä jo vuosien ajan, ja huhut vain voimistuivat, kun Solbergit vierailivat taannoin Monsterin päämajassa Kaliforniassa.

Solbergin Petter-isä antaa nyt ruotsalaisen Värmlands Folkblad -lehden haastattelussa ymmärtää, että projekti ei ole toteutumassa.

– Fordilla ei valitettavasti ole mahdollisuutta sellaiseen investointiin, maksumuurin takana olevaa artikkelia siteeraava rally.it-sivusto kertoo hänen sanoneen.

Petter Solberg puhuukin nyt sen puolesta, mitä monet asiantuntijat ovat jo aiemmin pitäneet Oliver Solbergin tulevaisuuden kannalta parhaana vaihtoehtona.

– Olisi parempi mennä yksi luokka alaspäin. Noin kymmenen osakilpailua ja mestaruuden tavoitteleminen WRC2:ssa olisi täydellistä. Ei pidä unohtaa, että Oliver on vasta 20-vuotias.

Oliver Solbergin tie MM-sarjan huipputasolle oli monien mielestä liian lyhyt ja nopea. Hän ajoi ensimmäisen MM-rallinsa WRC-autolla jo 16 kuukautta sen jälkeen, kun oli ylipäätään debytoinut MM-sarjassa. Näiden kahden startin väliin mahtui vain seitsemän MM-osakilpailu.

Vertailun vuoksi: vuotta vanhemmalla Kalle Rovanperällä MM-rallidebyytistä WRC-debyyttiin kului 27 kuukautta ja 19 MM-rallia.

WRC2-puheista huolimatta Petter Solberg ei täysin tyrmää sitä, että Oliver Solberg ajaisi kaudella 2023 joitain osakilpailuita myös Rally1-autolla. Sellaisia on saatavilla paitsi M-Sportilta myös Toyotalta.

Parhaana vaihtoehtona isä-Solberg pitää ajamista omassa, poikansa ympärille rakennetussa yksityistallissa. Pitkällä tähtäimellä Solbergit haaveilevat pyörittävänsä kotimaisemistaan Torsbystä käsin tehdastallia.

Lue myös:

    Uusimmat