Surulliset kuolemat suojateillä herättävät kysymyksiä liikenneturvallisuudesta – näin tuhoisat turmat voitaisiin välttää: "Ei ole helppoa ratkaisua"

Neljän päivän sisään on uutisoitu kahdesta samankaltaisesta kuolemasta kuorma-auton kääntyessä suojatiellä olevan kulkijan päälle. Traagiset onnettomuudet nostavat esille kysymyksen, miten tilanteet voitaisiin tulevaisuudessa välttää.

Tänään poliisi on tiedottanut iäkkään henkilön jääneen kuorma-auton alle Tampereella. Tämänhetkisten tietojen mukaan kuorma-auto oli kääntymässä risteyksestä oikealle samaan aikaan kuin jalankulkija ylitti suojatietä. Ihminen jäi alle ja menehtyi. Poliisi on vahvistanut Ylelle jalankulkijan jääneen valoristeyksessä alle.

Samankaltainen tilanne tapahtui myös viime perjantaina, kun alakouluikäinen pyöräilijä jäi kuorma-auton alle Espoossa. Tilanteessa pyöräilijällä sekä kuorma-autolla oli vihreä valo. Poliisin mukaan lapsi ylitti suojatietä auton kuljettajan kääntyessä oikealle samaan aikaan. Lapsi kuoli onnettomuuspaikalle.

Liikennesäännöt turvallisemmaksi?

Vakavien onnettomuuksien myötä herää kysymys siitä, voisiko liikennesääntöjä muuttaa turvallisemmaksi.

Liikenneturvan tutkimuspäällikön Juha Valtosen mukaan liikennesääntöjä ei voi käytännössä ainakaan muuttaa sellaiseksi, jolloin vihreä valo palaisi vain jommalle kummalle kulkijalle.

– Siihen ei ole mahdollisuutta. Jos tehdään liikennevalot, joissa ei ole missään vaiheessa väistettäviä, se johtaisi siihen, että liikenteen sujuvuus vähenisi huomattavasti. Lisäksi jalankulkijan odotusaika pitenisi, jolloin liikennevalojen kunnioitus vähenisi ja mentäisiin päin punaista. Ei ole kovin helppoa ratkaisua olemassa.

Ongelma on havaittu – muutoksia tulossa

Valtosen mukaan raskaiden ajoneuvojen näkyvyyden heikkous on havaittu kääntymisessä.

– Tällä hetkellä ajoneuvoteollisuudessa selvitellään, miten tätä suoraa näkyvyyttä kuorma-autoissa voitaisiin parantaa ja näitä ajoneuvojen teknisiä vaatimuksia tiukentaa.

MTV Uutisten toimittaja kävi aikaisemmin testaamassa, miten hyvin kuorma-auton kuljettaja näkee jalankulkijan. Toimittaja ja haasteltavana oleva kuski havaitsivat kuolleen kulman herkästi. Kuorma-autoilijan on siis käytännössä mahdoton havaita kulkija tietyllä hetkellä.

Kuorma-autoihin on todennäköisesti tulossa myöhemmin muutoksia.

– Esimerkiksi Lontoo on julkaissut vaatimuksen, joka on tulossa voimaan vuonna 2024. Kaupungin alueelle ei pääsisi ollenkaan kuorma-autot, jos ei täytä näitä vaatimuksia. Sen lisäksi on kehitteillä erilaisia jalankulkijoista ja pyöräilijöistä varoittavia järjestelmiä, jotka perustuvat kameroihin, anturoihin ja sensoreihin, kertoo Valtonen.

Ennakointi tärkeää katveessa

Esille nousee raskaiden kulkuneuvojen haaste nähdä kääntyessä. Valtonen muistuttaa kuitenkin kuljettajan ennakoinnista.

– Varmasti on niin sanottuja kuolleita kulmiakin, mutta kuljettajalla on vaatimus seurata ja ennakoida tilannetta pidemmällä ajalla. Pitää olla tietoisuus siitä, mitä tapahtuu, kun risteystä lähestytään. Mutta kyllä kuollut kulma on selkeä ongelma raskaassa kalustossa.

Juttua muokattu 19.4. Juttuun lisätty tieto Tampereella sattuneesta onnettomuudesta, jonka myötä otsikko muutettu liittymään molempiin onnettomuuksiin. Lisäksi lisätty videot ja tiedot videoiden sisällöistä.

Lue myös:

    Uusimmat