Viime kauden päätteeksi ilman työpaikkaa F1-sarjassa jäänyt Nico Hülkenberg tuuraa Sergio Péreziä viikonloppuna ajettavassa Britannian GP:ssä. Racing Point -tallin meksikolaiskuljettajalla todettiin torstaina koronavirustartunta, ja 10 vuorokauden karanteenista johtuen on todennäköistä, että Hülkenberg ajaa Pérezin tilalla myös toisessa Silverstonessa ajettavassa osakilpailussa viikon kuluttua.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian GP suorana 31.7.-2.8.
Pe: 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: Viime hetken vahvistus: F1-talli sai tuuraajan autoonsa juuri ennen harjoitusten alkua
LUE MYÖS: Koronavirukseen sairastunut F1-kuski Sergio Pérez selittää matkustamistaan: "Äitini joutui isoon onnettomuuteen"
Hülkenberg oli Racing Pointilta luonteva tuuraajavalinta, sillä hänen oli joka tapauksessa määrä olla Silverstonessa paikalla saksalaisen RTL:n kommentaattorina. Lisäksi Hülkenbergillä, 32, on kokemusta kaikkiaan 177 F1-osakilpailusta, ja hän ajoi aikanaan viiden kauden ajan Racing Pointin edeltäjän, Force India -tallin riveissä.
Koronakriisin viivästettyä F1-kauden alkua lähes neljällä kuukaudella Hülkenberg palaa F1-auton rattiin verrattain tuoreena ex-kuskina. Hän on ollut sivussa vain kolmesta osakilpailusta.
– Se miten hyvin Hülkenberg ajaa, voidaan tuomita lauantaina. Hänellä on edessään kovat pari päivää. Kisamitalla Hülkenberg on ollut aina äärimmäisen hyvä, mutta aika-ajot eivät ole olleet se helpoin paikka hänelle. Tänä viikonloppuna aika-ajojen kolmanteen osioon pääsy olisi jo pieni voitto hänelle. Jos hän pystyy pistämään kampoihin Lance Strollille, se olisi hyvä juttu. Ensi viikonloppuna voi sitten yrittää jo enemmän, tänä viikonloppuna pitäisi saada vain tasaisen hyvä tulos ja pisteitä tallille, C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen paketoi Hülkenbergin lähtökohdat viikonloppuun.
Perjantain ensimmäisissä harjoituksissa Hülkenberg kellotti yhdeksänneksi nopeimman kierrosajan. Hän hävisi pohjat tehneelle Red Bullin Max Verstappenille 1,170 sekuntia. Tallikaverilleen Strollille Hülkenberg hävisi 0,588 sekuntia.
Harjoitukset olivat 184-senttiselle Hülkenbergille jossain määrin tukalat, sillä hän joutui hyppäämään suoraan 173-senttisen Pérezin mukaan säädettyyn ohjaamoon ja istuimeen.
– Oikea kankkuni alkaa puutua, Hülkenberg viestitti Racing Pointin varikkomuurille ennen kuin kurvasi varikolle toviksi palautumaan.
LUE MYÖS: Missä koronaviruksen saanut F1-kuski oli kisojen välissä? Vaimo poisti hätäisesti perheen lomakuvat tartunnan paljastuttua
Tällaiset ongelmat eivät Oikarisen mukaan ole millään tavalla yllättäviä.
– Auton ohjaamon muokkaaminen niin, että kuski saadaan oikeaan asentoon ja varsinkin alaselkä suoraksi loukkaantumisriskin hillitsemiseksi, on yllättävän suuri urakka. Siinä on monta pientä yksityiskohtaa. Urakka alkaa siitä, että ohjauspyörän napit pitää tulla tutuiksi, ja istuimen kohdilleen saamisessa menee kuljettajalla yleensä jo muutama ajopäivä testeissä. Hülkenbergillä se pitäisi saada periaatteessa tässä yhden ajosession aikana sellaiseen tikkiin, että hän voi kisan ajaa.
Kun tämän ja ensi viikon kilpailut ajetaan kaikista maailman paikoista juuri Silverstonessa, Racing Pointilla ja Hülkenbergillä on yksi merkittävä etu puolellaan: tallin tehdas sijaitsee vain noin puolen kilometrin päässä Silverstonen radan pääportilta.
– Erittäin paljon on töitä. Varoitusaika oli hyvin lyhyt, kun uutinen Perezistä tuli vasta eilen. Nyt pitäisi saada Hülkenbergille tehtyä penkki, polkimet ja ratti. Sen jälkeen aletaan vasta ihmetellä muita proseduureja. Hybridiautolla ajaminen on hänelle tuttua, mutta Mercedeksen voimalähde ja siihen liittyvät asiat eivät ole.
– En olisi yhtään ihmeissäni, jos hän menisi tuohon kadun toiselle puolelle tehtaalle näiden sessioiden jälkeen simulaattoriin ajamaan. Urakka on iso, mutta kokemusta löytyy.
Hülkenbergin kropalle oman haasteensa tuottaa se, että Silverstonen radalla on tunnetusti paljon huippunopeita mutkia, ja tästä johtuen myös g-voimat ovat melkoiset.
– Jos kenelle tahansa ajopaikkaa kärkkyvälle kuskille sanotaan, että lähdetkö ajamaan, niin vaikka ei olisi aivan ykköstikissä, he lähtevät syöttämään. On vain purtava hammasta, jos ei kunto riitä. Luulen, että Hülkenberg on saanut ainakin jonkin verran treeniä tehtyä. Se on kuitenkin fakta, että jos ei näillä autoilla aja, niskan harjoittaminen on hiukan hankalaa. Loppusilaus kunnolle tulee vasta autossa.