Racing Point on ollut alkukauden kohutuin ja puhutuin F1-talli. Teknisen johtajan Andrew Greenin mukaan Mercedes-kopioksi nimetystä RP20-autosta on kuitenkin otettavissa enemmän irti kuin tähän asti on nähty.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Britannian toinen GP suorana 7.-9.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 12.55, 2. harjoitukset klo 16.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Britannian toinen GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
LUE MYÖS: RTL: Nico Hülkenberg jatkaa viikonloppuna Racing Pointin ratissa
LUE MYÖS: Ex-kuski nosti kissan pöydälle: esitti oman arvionsa Lewis Hamiltonin keskustelua herättäneistä radioviesteistä – "Keksii osan niistä päästään"
Viime kauden Mercedes W10:n pohjalta rakennetusta RP20-autosta on tehty kauden neljänä ensimmäisenä GP-viikonloppuna kolme protestia, ja FIAn odotetaan antavan asiassa lausuntonsa perjantaiaamuun mennessä.
Mestariauton kopioiminen on tuottanut Racing Pointille huiman harppauksen suorituskyvyssä. Siinä missä viime kauden RP19 oli sarjan yhdeksänneksi nopein auto, RP20 on ollut kauden neljänä ensimmäisenä GP-viikonloppuna sarjan kolmanneksi nopein. Edellä ovat vain Mercedes ja Red Bull.
Kilpailuissa Racing Point ei ole yltänyt vielä samanlaiseen vauhtiin kuin aika-ajoissa. Lisäksi Lance Strollin keskeytys kauden avausosakilpailussa Itävallassa ja Nico Hülkenbergin auton käynnistysongelmat Silverstonessa ovat maksaneet arvokkaita MM-pisteitä niin, että talli on valmistajien MM-sarjassa vasta viidennellä sijalla. Edelle ovat kiilanneet aika-ajovauhdissa Racing Pointin takana olevat McLaren ja Ferrari.
Racing Pointin tekninen johtaja Andrew Green totesikin viime viikonloppuna Silverstonessa, että RP20-auton potentiaalista on nähty "erinäisten syiden vuoksi vasta yksittäisiä välähdyksiä".
– Asiat eivät ole sujuneet kannaltamme parhaalla mahdollisella tavalla, ja olemme tehneet virheitä ensimmäisissä kilpailuissa. Alisuoritimme Silverstonessa, mutta osaltaan se johtui asioista, jotka eivät olleet meistä riippuvaisia. Menetimme kuljettajan ja jouduimme muuttamaan viikonlopun suunnitelmaamme täysin. Ei ole mitään, mitä voisimme osoittaa sormella. Hyvin monet pienet asiat eivät vain ole menneet putkeen, Green sanoi Motorsportin mukaan.
Silverstonessa Stroll oli yksi muutamista kärkikuljettajista, jotka starttasivat kisaan keskikovalla renkaalla. Kanadalaisen rengasetu suli kuitenkin jo 12. kierroksella, kun radalle tuli turva-auto AlphaTaurin Daniil Kvjatin ulosajon johdosta, ja Haasin Romain Grosjeania lukuun ottamatta kaikki kuljettajat tekivät tuolloin varikkopysähdyksen.
– Lance menetti sijoja startissa, koska muiden käyttämässä pehmeässä renkaassa on keskikovaa enemmän pitoa ja täten pehmeä on parempi rengas starttiin. Turva-auton takia emme koskaan voineet voittaa näitä sijoja takaisin, ja tämänkaltaisia asioita ei koskaan voi ennustaa, tallipäällikkö Otmar Szafnauer sanoi.
Greenin mukaan Racing Pointilla ymmärretään, että mitä säätöihin tulee, RP20-auton optimaalinen toiminta-alue on hyvin pieni. Auto on siis erittäin vaikea saada säädettyä niin, että siitä on otettavissa irti paras mahdollinen suorituskyky.
– Meidän täytyy työskennellä uskomattoman kovasti sen eteen. Uskon, että tässä on iso osa ongelmaa.
Rivien välistä on luettavissa, ettei Racing Point ymmärrä vielä aivan täysin uutta autoaan, joka on siis Mercedeksen kopioinnista johtuen rakennettu hyvin erilaisen aerodynamiikkakonseptin pohjalta kuin tallin aiemmat autot.
– Opimme paljon joka päivä. Auto kulkee täysin eri tavalla kuin viime vuoden auto, ja meillä oli talvitesteissä vain muutama päivä aikaa oppia ymmärtämään autoa. Silloin oli vieläpä kylmä, Green sanoo.