Drag-taiteilija RuPaulin vetämä Drag Race -tositelevisiokilpailu on kasvanut yhdeksi nykyajan menestyneimmistä bisneksistä, joka niittää mammonaa niin ohjelman juontajalle, kuin sen kilpailijoillekin.
Idea drag queenien keskinäiseen kilpailuun perustuvasta televisio-ohjelmasta esitettiin RuPaul Charlesin, Randy Barbaton ja Fenton Baileyn toimesta ensimmäistä kertaa vuonna 1993. RuPaul työskenteli Barbatonin ja Baileyn tuotantofirman alaisuudessa ja oli juuri lyönyt läpi musiikillaan. Idea drag queen -vetoisesta ohjelmasta ei kuitenkaan mennyt 90-luvulla yhdellekään televisioyhtiölle kaupaksi.
Ideaan palattiin vuonna 2007, kun Tom Campbell asteli Barbaton ja Baileyn World of Wonder -tuotantoyhtiöön mukaan. Viacom-yhtiön pyörittämä televisiokanava Logo tarttui ideaan, ensimmäinen kausi pyörähti käyntiin vuonna 2009. Nyt sarjaa on tuotettu jo kymmenen kauden verran ja se on saavuttanut pysyvän kulttimaineen. Yhdeksäs kausi esitettiin Viacomin isommalla VH1-kanavalla, joka näkyy useammassa Amerikkalaisessa kodissa.
Sarjan kymmenennen kauden avausjaksoa seurasi Yhdysvalloissa miljoona katsojaa. Drag Racen kisakatsomot ovat levinneet viimevuosina homobaareista perinteisimpiin baareihin. Kyseessä ei ole enää pienen markkinan tuote, ohjelma vetää puoleensa yhä enemmän eri taustoja omaavia ihmisiä. Sosiaalinen media on ollut yksi ohjelman kasvua paljon avittaneista kanavista.
– Sosiaalisella medialla on ollut todella tärkeä rooli ohjelman kasvussa pienen markkinaraon ilmiöstä valtavirtaan kuuluvaksi ohjelmaksi, Barbato sanoi BBC:lle.
Sarja on avannut sen 112 tähänastiselle kilpailijalle mahdollisuuksien maailman. Kilpailussa nähdyille drag queeneille riittää kysyntää putoamisajankohdasta huolimatta
– Kyseessä on ainoa televisio-ohjelma, jossa kaikki osallistujat ovat jollain tapaa voittajia, sillä kaikki nämä naiset lähtevät kiertueille, jopa maailman ympäri. Jotkut heistä tienaavat jopa 10000 dollaria per esiintymiskerta. Monet entisistä kilpailijoista takoo kuusinumeroisia summia vuodessa – ennen lukemat olivat murto-osia tästä, Barbato avasi ohjelman tuomaa näkyvyyttä.
Televisiosarjan lisäksi RuPaul ja kumppanit järjestävät Yhdysvalloissa Drag Race -messuja. Messut laittavat liikkeelle valtavia massoja.
Lähde: BBC