Pohjolan Kaupunkiliikenteen Helsingissä liikennöimistä busseista vain noin 40 prosenttia on ajettu aamulla. Asiasta kertoo Helsingin seudun liikenne HSL.
Espoossa vain noin joka neljäs yhtiön lähdöistä onnistuu. Syynä on työnseisaus, joka kestää ensi yöhön asti.
Ajamatta jää useita linjoja. Työnseisaus vaikuttaa liikenteeseen etenkin Espoon Matinkylässä, Tapiolassa ja Leppävaarassa. Helsingissä se vaikuttaa muun muassa Pakilassa ja Oulunkylässä. Pohjolan Liikenteen bussit Sipoossa, Kirkkonummella ja Tuusulassa liikennöivät normaalisti.
"Kärsivällisyyttä matkustamiseen"
Eilen illalla arvioitiin, että lakko vaikuttaisi 60 000 matkustajaan, HSL:n viestinnän asiantuntija Tapio Tolmunen kertoo STT:lle.
Tolmunen kehottaa matkustajia käyttämään vaihtoehtoisia busseja ja hakeutua metro- ja junaliikenteen varrelle. HSL ei erikseen korvaa ajamatta jääviä busseja.
– Kannattaa varata tavallista enemmän aikaa ja kärsivällisyyttä matkustamiseen, hän sanoo.
Liikennöitsijä kehottaa seuraamaan HSL:n sivuja, joille päivitetään poisjäävien linjojen tietoja. HSL kertoo, että pysäkkinäytöillä ja reittioppaassa voi olla torstaina virheellistä tietoa.
"Lakko alkanut odotetusti"
Lakko on lähtenyt odotetulla tavalla liikkeelle, kertoi varapääluottamusmies Niko Lehtimäki aamulla STT:lle. Lehtimäen mukaan suhteellisen pieni määrä autoja on liikenteessä.
– Suurin osa myös niistä kuljettajista, jotka omista syistään ovat lähteneet ajamaan, on ilmoittanut ymmärtävänsä asian, jonka puolesta on marssittu ulos, Lehtimäki kertoo STT:lle.
Toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo olevansa tyytyväinen siihen, että autoja on saatu lähes puolet Helsingissä ja Espoossa neljäsosa liikenteeseen.
Taustalla kuljettajan irtisanominen
Työnantaja kertoo, että lakolla vaaditaan peruuttamaan yhden kuljettajan irtisanominen. Pohjolan Liikenteen mukaan kyseessä oli asiakkaan kanssa tapahtunut "välikohtaus", jonka jälkeen kuljettajan työsuhde purettiin.
– Ihmettelen suuresti, että henkilöstön edustajat vaativat palauttamaan sellaisen kuljettajan työsuhteen, joka on pahoinpidellyt matkustajaa, sanoi toimitusjohtaja Alanko aiemmin tiedotteessa.
Yhtiön mukaan tapahtumien kulku on tarkistettu videotallenteesta.
Varapääluottamusmies Lehtimäki korostaa tiedotteessa, että lakossa olevat eivät puolusta väkivallan käyttöä. Hänen mukaansa työnantaja ja työntekijätaho tulkitsevat eri tavoin valvontakamerakuvaa, joka ei ole ollut julkisuudessa.
– Työsuhteen purku on ollut hätiköity sekä ylimitoitettu toimenpide, Lehtimäki kommentoi tiedotteessa.
Varapääluottamusmiehen mukaan ulosmarssissa ei ole kyse pelkästään yhdestä linja-autonkuljettajasta vaan laajemmin tuesta ihmisille, jotka työskentelevät vaativissa asiakaspalveluammateissa, joissa voidaan kohdata niin sanottuja hankalia asiakkaita yksin.
Varapääluottamusmies: Työnantaja rikkoi suullisen sopimuksen
Varapääluottamusmies sanoo, että ei eilen kommentoinut työnantajansa esittämiä väitteitä lakon syystä. Hänen mukaansa työnantajan kanssa oli suullinen sopimus siitä, että asiasta ei puhuttaisi julkisuudessa.
– Ei meillä mitään sellaista voi tietenkään olla, toimitusjohtaja Alanko sanoo STT:lle.
Alanko sanoo, että linja-autoliikenteen seisauttaminen on julkinen asia ja koskettaa monia, minkä takia syytä ei voi olla kommentoimatta. Hän korostaa, että henkilöstöön liittyvät asiat halutaan käsitellä yrityksen sisällä. Espoon Matinkylässä tapahtunut välikohtaus on kuitenkin ollut vahvasti esillä julkisuudessa.
Alanko ei tiedä, mistä työntekijäpuolelle oli syntynyt käsitys sopimuksesta.