Yhdysvaltalaisten uutislähteiden mukaan erään konstaapelin takaa-ajo Santa Clarassa Kaliforniassa loppui lyhyeen, kun partiokäytössä olleen Teslan akku oli vähissä. Nyt Fremontin poliisi on kuitenkin kertonut, mitä tilanteessa oikeasti tapahtui.
Fremontin poliisi yritti viime perjantaina pysäyttää rikoksesta epäiltyä kuljettajaa, kun tämä yllättäen kiihdyttikin kovaa vauhtia pakoon.
Alkuperäisten tietojen mukaan perään lähtenyt konstaapeli huomasi kuitenkin nopeasti, että hänen partio-Teslansa akku tulisi tyhjenemään vain muutaman kilometrin jälkeen ja jätti homman sikseen. Tämä ei kuitenkaan pitänyt paikkaansa, vaan Fremontin poliisin tekemän Facebook-päivityksen mukaan tarina lähti niin sanotusti laukalle väärin tulkitun poliisiradiokeskustelun perusteella.
Partioautona olleen Teslan akku oli oikeasti vähissä, mutta takaa-ajoon se ei vaikuttanut. Takaa-ajo keskeytettiin kahdeksan minuutin jälkeen, kun partiot totesivat jahdista olevan liikaa vaaraa muulle liikenteelle. Konstaapeli suuntasi autoineen laturille vasta takaa-ajon päättymisen jälkeen.
Fremontin poliisin mukaan viranomaisten radioliikenteen kuuntelun ja jopa tallentamisen mahdollistavat älypuhelinsovellukset ovat yleistyneet viime vuosina. He uskovatkin väärinymmärryksen johtuneen poliisin radiotaajuuksilla käydyn keskustelun tulkitsemisesta väärin.
– Saimme maanantaina yhteydenoton paikalliselta toimittajalta, joka kyseli tarkempia tietoja takaa-ajosta. Hän julkaisi artikkelin, joka piti sisällään osia poliisin radiokeskusteluista. Tämän jälkeen poliisilaitoksemme on saanut runsaasti kyselyitä Teslamme akkuun liittyen, päivityksessä kerrotaan.
Tesla on puolen vuoden koekäytössä Fremontin poliisilaitoksella, ja se on jopa ylittänyt poliisin odotukset.
– Käymme parhaillaan keskusteluja toisenkin sähköauton, näillä näkymin katumaasturimallisen sellaisen, hankkimisesta, poliisipäällikkö Sean Washington kertoi.
Laitoksen ohjeistuksena on, että autojen akkujen tulee olla vuoron päätteeksi vähintään puolillaan, ettei seuraavaksi puikkoihin hyppäävän konstaapelin tarvitse suunnata vuoronsa aluksi lataamaan. Autolla ajetaan vuoron aikana keskimäärin 110–150 kilometriä, joten auton vajaan 300 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella riittää mainiosti laitoksen tarpeisiin.
Niin Tesloja kuin muitakin sähköautoja on otettu käyttöön poliisilaitoksilla ympäri maailman. Niiden hankintaa on puoltanut muun muassa kokonaiskustannukset ja suorituskyky.
Vastakkaisiakin näkemyksiä kuitenkin löytyy. Esimerkiksi Los Angelesin poliisilaitos LAPD hylkäsi yhtenä vaihtoehtona olleen Tesla Model S:n vuonna 2016 pitäen sitä liian kalliina ja toimintasädettä turhan rajallisena.
Artikkelia muokattu 27.9. klo 21.33: Korjattu virheellinen tieto akun loppumisesta kesken takaa-ajon. Lisätty Fremontin poliisin kommentit.
Lähteet: CNN, STT