Norja tunnetaan sähköautoilun luvattuna maana.
Norjan teillä liikkuu yli 828 000 täyssähköistä autoa. Norjan koko autokanta on saman kokoinen kuin Suomen, sisältäen noin 2,75 miljoonaa henkilöautoa, kertoo Autotuojat ja -teollisuus.
Norjassa sähköautojen mittavaa suosiota selittää osaltaan maan suopea sähköautopolitiikka.
– Sähköautosta ei mene autoveroa tai arvonlisäveroa, jos ostat alle 500 000 Norjan kruunua [noin 43 000 euroa] maksavan ajoneuvon, kertoo Electric Way AS Norjan myyntipäälikkö Morten Brurud.
Mikäli auton hinta ylittää puoli miljoonaa kruunua, arvonlisävero maksetaan ainoastaan kauppahinnan ylimenevästä osasta. Autoveroa ei mene tässäkään tapauksessa.
Electric Way tuo kiinalaisia sähköautoja muun muassa Suomeen. MTV kertoi aiemmin, että arvioiden mukaan koko Euroopassa joka viides uusi sähköauto on kiinalainen.
Lue myös: Pitääkö sähköautojen korjauskuluja pelätä?
Esteitä raivattu pitkään
Brurud kertoo, että Norjassa on raivattu esteitä sähköautoilun tieltä jo pitkään.
Norjassa esimerkiksi tietullit ovat huomattavasti edullisempia sähköautoille kuin fossiilisia polttoaineita käyttäville autoille.
– Meillä on ilmaiset parkkipaikat kaupunkien keskustoissa ja meillä on laaja julkisten latausasemien verkosto.
– Ei ole siis minkäänlaisia esteitä ajaa sähköautolla Norjassa.
Sähköautoilua helpottavaksi seikaksi Brurud mainitsee myös edullisen sähkön.
Suomessa "potentiaalia"
Brurudin mukaan Suomen sähköautomarkkinoilla piilee "valtava potentiaali". Hän on tietoinen sähköauton käyttöön liittyvistä eduista.
Esimerkiksi työsuhdesähköauton verotusarvoa on alennettu 170 eurolla kuukausittain. Vuonna 2025 vähennyksen saa autosta, joka on ensirekisteröity Suomessa 2020 tai sen jälkeen.
Brurud uskoo, että yhä useampi suomalainen löytää sähköauton niiden hintojen halpenemisen myötä.
Suurimpana haasteena Brurud pitääkin Suomen markkinoilla juuri sähköautojen hintaa, mutta myös latausverkostojen saatavuutta.
– Suomessa, kuten Norjassakin, välimatkat ovat pitkiä. Meillä on myös kylmät talvet. Tämäkin voi olla haasteellista, mutta teknologia kehittyy jatkuvasti.
– Talvella sähköautolla tehtäviä pitkiä matkoja ei siis tarvitse pelätä. Kun kuluttaja sisäistää nämä asiat, niin se kasvattaa sähköautojen myyntiä.
Katso myös: Ostaako vaiko eikö ostaa sähköautoa?
9:43Autotuojat ja teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio ja Synergin toimitusjohtaja Antti Hämmäinen keskustelivat sähköautoista Huomenta Suomessa.