Luminen ja liukas sää on tänään työllistänyt poliisia – pelkästään Helsingissä on sattunut aamun liikenteessä kello 9:ään mennessä jo 6 peltikolaria.
Uudellamaalla ajokeli onkin ollut paikoin erittäin huono jo aamuyöllä sekä aamuruuhkan aikaan.
– Turvavälejä on nyt syytä pidentää ja lisätä tarkkaavaisuutta liikenteessä. Nopeutta liikenteessä kannattaa myös hiljentää. Pahimmassa tuiskussa myös takasumuvalot kannattaa laittaa päälle, mutta ne täytyy muistaa myös sammuttaa tuiskun loputtua, muistuttaa Helsingin poliisilaitoksen yleisjohtaja Sanna Springare.
Mikäli tänään syystä tai toisesta joutuu peräänajokolariin, tulee ensimmäiseksi auto ajaa tien sivuun uusien liikenneonnettomuuksien estämiseksi. Mikäli onnettomuudessa on loukkaantuneita, tulee soittaa hätäkeskukseen 112.
Pakkanen estää pääteiden hiekoituksen, koska hiekka rikkoisi autojen tuulilaseja. Hiekkaa voidaan käyttää ainoastaan risteysalueilla. Pöllyävä lumi puolestaan kiillottaa tien pinnan liukkaaksi ja estää näkyvyyttä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Mikkelissä jäisen tien epäillään olleen osasyynä kuorma-auton ja henkilöauton kolariin, jossa henkilöauton kuljettaja loukkaantui vakavasti. Turma sattui Pieksämäentiellä Hiirolan kohdalla ennen aamukuutta.
– Uudenmaan alueella on ollut muutama peltikolari ja tieltä suistuminen, mutta yllättävän vähän. Ihmiset ajavat onneksi kelin mukaan eli paikoitellen ihan kävelyvauhtia, kertoo Liikenneviraston tieliikennekeskuksen liikennepäivystäjä Antti-Jussi Palmroos.
Iltapäivällä tiesää muuttuu erittäin huonoksi myös Kymenlaaksossa, Etelä-Karjalassa ja Etelä-Savossa. Muualla Etelä-Suomessa sekä Pohjois-Karjalassa ajokeli on huono tai muuttuu huonoksi.
Raideliikenteessä VR on varautunut lumituiskuihin karsimalla tämän päivän junavuoroja rajusti.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Sankimmat lumisateet kestävät pitkälle keskiviikkoyöhön. Eniten lunta, jopa 30 senttiä, sataa maahan eteläisessä Suomessa.
Tuuli puhaltaa kovimmin tänään maan kaakkoisosassa. Merialueilla on kovan tuulen varoitus Selkämeren pohjoisosassa ja Merenkurkussa.
Suomenlahden itäosaan puolestaan annettiin jäätämisvaroitus. Siellä jäätä kertyy alusten rakenteisiin nopeasti, mikä voi heikentää alusten vakavuutta.