Moni kiirehtii nyt tankkaamaan autonsa tankin täyteen, ennen kuin polttoaineen veronkorotus astuu voimaan. Jatkossa menovedestä joutuu pulittamaan huomattavasti enemmän.
Hallitus ilmoitti viime syksyn budjettiriihen yhteydessä kiristävänsä liikennepolttoaineiden verotusta yhteensä noin 250 miljoonalla eurolla. Tämä tarkoittaa elokuun alussa bensiinille 6,6 sentin ja dieselille 6,9 sentin korotusta litralta.
– 15 000 kilometrin vuotuisella ajosuoritteella bensiiinikäyttöisen auton kuljettajan lompakkoon tulee vajaan 70 euron lovi ja diesel-kuskille hieman pienempi, reilu 60 euroa. Tutkimusnäyttö viittaa siihen, että yleensä polttoaineveron korotus menee hintoihin aika hyvin läpi, ja itse uskoisin että tulee käymään nytkin, Veronmaksajain Keskusliiton ekonomisti Janne Kalluinen sanoo.
Autoliitto on tyrmännyt polttoaineverotuksen korotukset koronakriisin aikana, sillä vero iskee kotitalouksien arkeen sekä kotimaanmatkailuun. Autoilijan kannalta asiaa helpottaa kuitenkin se, että polttoaineiden maailmanmarkkinahinta on vielä melko alhaalla.
– Esimerkiksi vuonna 2012 bensan hinta oli yli 1,7 euroa pumpulla ja silloinkin tuli veronkorotuksia eli pahempiakin hetkiä on ollut, Kalluinen muistuttaa.
Vääntöä liikenneasioista on odotettavissa vielä syksyllä, kun hallitus keskustelee budjettiriihessään ilmasto-, työllisyys- ja elvytystoimista.