Hallituksen päätös leikata väliaikaisesti biopolttoaineiden jakeluvelvoitetta jakaa asiantuntijoiden mielipiteitä.
Elinkeinoministeri Mika Lintilän (kesk.) mukaan toimenpiteen vaikutus on arviolta noin 12 senttiä diesel-litraa kohden.
Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL on vaatinut hallitusta poistamaan jakeluvelvoitteen väliaikaisesti.
– Näimme sen vaikuttavana keinoja saada pumppuhintoja alas. Yhdyn ministeri Lintilän arvioihin, että päätös laskee hintoja ainakin 12 senttiä litralta. Tämä on hyvä alku sille, että logistiikan ja työmatkakulkemisen kuluja saadaan hieman alaspäin, Suomen Kuljetus ja Logistiikka ry:n toimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
Kaikki asiantuntijat eivät yhtä optimistisia
Osa asiantuntijoista pitää epävarmana sitä, missä määrin jakeluvelvoitteen keventäminen heijastuu pumppuhintoihin.
Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen johtavan tutkijan Marita Laukkasen mukaan jakeluvelvoitteen keventäminen ei ole tae hintojen alentamiselle.
– Tuskin se vaikuttaa ainakaan paljoa. Veronkorotukset menee yleensä aika täysimääräisenä pumppuhintoihin ja veronalennukset eivät. Tämä toimi rinnastuu aika paljon veronalennukseen, Laukkanen sanoo.
Lue lisää: Hallitukselta satojen miljoonien energiapaketti julki: Polttoaineen jakeluvelvoitetta lasketaan, Suomi ja Viro vuokraavat LNG-laivan
Elinkeinoelämän keskusliitto pitää jakeluvelvoitteen keventämistä harkitsemattomana.
Liiton mukaan biopolttoaineiden hinta uhkaa nousta voimakkaasti kahden vuoden määräajan jälkeen, kun vältetyt päästövähennykset aiotaan kiriä kiinni.
– On oletettavaa, että Suomi joutuu tulevaisuudessa hankkimaan tiukemmissa markkinaolosuhteissa enemmän biokomponenttia, jolloin kustannukset ovat taas suuremmat, EK:n johtava ilmastoasiantuntija Janne Peljo ennakoi.
Huoltamoiden johtajat eivät vielä tässä vaiheessa halua kommentoida päätöksen mahdollisia vaikutuksia pumppuhintoihn.