MTV Urheilun F1-toimitus listaa jokaisen osakilpailun jälkeen viikonlopun onnistujat ja epäonnistujat. Portugalissa Lewis Hamilton teki F1-historiaa ja jätti tallikaverinsa Valtteri Bottaksen hämmennyksen valtaan.
Kilpailun alku ei ollut paalupaikalta startanneelle Lewis Hamiltonille – eikä monille muillekaan – järin suotuisa, sillä rataa kasteli ennen starttia pieni vesisade, ja kuljettaja toisensa jäkeen oli vaikeuksissa pidon kanssa.
Hamilton palasi kilpailun kärkeen 20. kierroksen alkaessa, eikä katsellut enää taakseen.
TOPIT:
Lewis Hamilton
Paalupaikka viimeisellä vedolla, strategialla, johon Hamiltonin innosti tallikaveri Valtteri Bottaksen suoritus toisessa aika-ajo-osiossa. Kilpailussa 25 sekunnin voittomarginaali ja kauden 8:s sekä F1-uran 92. GP-voitto.
Hamilton rikkoi Portugalissa ennätyksen, jota ei pitänyt koskaan rikkoa. Michael Schumacherin 91 voittoa on vastedes pelkkä muisto vain. Hamiltonilla on jopa enemmän voittoja kuin kakkos-, kolmos- ja nelossijoja yhteensä. Mikäli voittotahti jatkuu samanlaisena, Hamiltonilla on ensi kaudella jo enemmän voittoja kuin Alain Prostilla (106) tai Kimi Räikkösellä (103) palkintosijoja.
Hehkutuksesta huolimatta merkattakoon aikakirjoihin kuitenkin myös pieni miinus Portugalin GP:n loppuhetkistä, kun Hamilton valitti kisainsinöörilleen Peter Bonningtonille jalkakrampeista. Se oli jokseenkin tarpeetonta, vaikka kyllä, saattoi olla, että hänen jalkansa kramppasi.
Mutta kun Hamiltonin tapauksessa näistä ei voi olla aina ihan varma.
Charles Leclerc
Charles Leclerc palautti Ferrarin pitkän tauon jälkeen mukaan kärkikahinoihin. 23-vuotias monacolainen uhkui harvinaista itseluottamusta jo ennen viikonloppua sanomalla kaksien ensimmäisten harjoitusen jälkeen, että aika-ajovauhti näyttää lupaavalta.
Ja sitä vauhtia myös löytyi. Leclerc ajoi itsensä neljänteen lähtöruutuun ja selvitti toisen aika-ajo-osion Mercedesten lisäksi ainoana kuljettajana keskikovalla renkaalla. Kauden 2020 surullisen hahmon ritari, tallikaveri Sebastian Vettel hävisi yli puoli sekuntia.
Keskikova rengas maksoi Leclercille kilpailun alussa joitakin sijoituksia, mutta hän otti ne takaisin kierros kierrokselta. Neljäs sija oli Leclercin ja Ferrarin paras sitten elokuun alussa Silverstonessa ajetun F1-sarjan 70-vuotisjuhlakilpailun. Samalla nelossija nosti Leclercin MM-pisteissä kahdeksannelta sijalta viidenneksi.
Pierre Gasly
Pierre Gasly on AlphaTaurin-ratissa täysin eri mies kuin viime kauden alussa Red Bullilla. Italian GP:n voitto tuli syyskuun alussa tuurilla, mutta Portugalissa radalla nähtiin tuttua, takuuvarmaa Gaslya siitäkin huolimatta, että viikonloppu ei mennyt kokonaisuudessaan täysin putkeen.
Gaslyn auto syttyi toisissa harjoituksissa ilmiliekkeihin, ja näin hänelle vaihdettiin lauantaiksi autoon uusi runko ja uusi moottori. Remontti ei Gaslya hidastanut, vaan hän oli kolmansissa harjoituksissa peräti neljänneksi nopein. Aika-ajoissa hän ylsi taas kärkikymmenikköön ja nousi itse kilpailussa toiseksi viimeisellä kierroksella viidenneksi.
– Näittekö, ulkokautta? Gasly hihkui tallilleen tiimiradioon.
Kyllä nähtiin, Pierre. Kyllä nähtiin.
Tallikaveri Daniil Kvjat oli muuten maaliin asti ajaneista viimeinen, 19:s.
Sergio Pérez
Sergio Pérezistä huokuu, että hän ajaa tällä hetkellä tulevaisuudestaan F1-sarjassa. Seitsemän vuoden mittaista työuraa Racing Pointilla (tai Force Indialla) on jäljellä viiden osakilpailun verran, ja meksikolaiskuljettaja toden totta ansaitsee paikkansa ykkösissä.
Vaikka Gasly ja McLarenin Carlos Sainz onnistuivat ohittamaan Pérezin Portugalin GP:n viimeisillä kierroksilla, meksikolainen pokkasi seitsemännellä sijallaan oikeutetusti päivän kuljettaja -palkinnon. 55 kierrosta ennen ruutulippua Pérez oli vielä koko joukon hännillä kolaroituaan avauskierroksella Red Bullin Max Verstappenin kanssa.
Kolarista tulee pieni miinus, sillä se meni Pérezin omaan piikkiin, mutta isossa kuvassa kolari ei Pérezin suoritusta himmennä – siitäkään huolimatta, että ilman kolaria hän olisi taistellut sunnuntaina neljännestä sijasta.
Pérez on muuten ollut viimeksi ajetuissa neljässä osakilpailussa Hamiltonin, Bottaksen ja Verstappenin jälkeen sarjan neljänneksi paras pistemies.
Kimi Räikkönen
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
11. sija oli Kimi Räikköselle kauden toinen, ja samalla se on Toscanan GP:n yhdeksännen sijan jälkeen hänen toiseksi paras sijoituksensa tällä kaudella. Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että Räikkönen tuskin olisi ollut Mugellossa pisteillä ilman kahdeksan kilpakumppaninsa keskeytystä...
Sunnuntaina Portugalissa keskeytyksiä nähtiin vain yksi, ja siitä huolimatta Räikkönen onnistui nousemaan 16. lähtöruudusta pistesijojen tuntumaan 11:nneksi.
Tässä arviossa Räikkösen nostaisi topiksi jo melkeinpä pelkästään ensimmäisen kierroksen suoritus, jossa 41-vuotias veteraani ohitteli nuorempiaan kuin pujottelukeppejä ja sijoitus koheni siinä sivussa kymmenellä pykälällä. Verstappen vitsaili Räikkösen olleen liukkaalla radalla ajetulla avauskierroksella niin hyvä rallitaustansa vuoksi. Kun ottaa huomioon, että koko kilpailun kärjessä ajoi ensimmäisillä kierroksilla kaksi muuta rallitaustaista kuljettajaa, Sainz ja Bottas, arvio ei välttämättä mennyt edes kovin pahasti metsään.
Mutta ei Räikkösen näytös suinkaan ensimmäiseen kierroksen jäänyt.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Siitä on kulunut kohtuullisen pitkä aika, kun suomalainen moottoriurheilija on ajanut Carlos Sainz -nimistä henkilöä vastaan yhtä kovasti kilpaa kuin Räikkönen Portugalin GP:n puolivälissä. Sainz oli tässä taistossa lopulta vahvempi, mutta niin McLarenilla pitääkin olla Alfa Romeota vastaan. Kaiken lisäksi espanjalaisella oli alla 16 kierrosta tuoreemmat renkaat.
Räikkösen pistesija karkasikin osittain juuri renkaisiin. Hän teki ainoan varikkokäyntinsä jo 11. kierroksella ja ajoi näin keskikovalla renkaalla huiman 55 kierroksen stintin. Vettel tuli lopussa 17 kierrosta tuoreemmilla kovilla renkailla väkisin ohi – niin kuin Ferrarilla tietysti pitääkin, asiakastallin autoa vastaan.
Sunnuntaina radalla nähty Räikkönen oli sellainen, että vaikka mies itse yrittää miten väittää, ettei uran jatko ole vielä selvää, hän ei takuuvarmasti ole lähdössä ykkösistä mihinkään.
FLOPIT:
Valtteri Bottas
On äärimmäisen epäkiitollinen tilanne tulla verratuksi tilastojen valossa historian parhaaseen kuljettajaan, mutta se on F1:ssä homman nimi: tallikaveri on mittatikku numero yksi. Ja tuskin Bottas siitä noin kokonaisuutta ajatellen pahakseen panee, että häntä verrataan Hamiltoniin; tarkoittaahan se sitä, että hän saa viikonlopusta toiseen ajaa sarjan parasta autoa.
Sillä autolla voi kuitenkin päätyä flopiksi, vaikka ajaisi aika-ajoissa ja kilpailussa toiseksi. Se oli nimittäin tälläkin kertaa Bottaksen kohdalla minimitulos. Floppi-leima tulee siitä, millä tavalla tuo minimitulos tuli.
Bottas oli nopein kaikissa kolmissa harjoituksissa ja vielä toisessa aika-ajo-osiossakin, mutta sitten – kuten niin monta kertaa aiemminkin – Hamilton tuli päätösosiossa takaa ja vei paalupaikan. Mercedes-kaksikolla oli aika-ajojen ratkaisuhetkillä erilaiset strategiat; Hamilton ajoi päätösosiossa kaksi vetoa, Bottas vain yhden. Ja Hamilton oli sillä jälkimmäisellä vedolla reilun kymmenyksen verran nopeampi.
Lopulta sillä ei kuitenkaan olisi ollut mitään merkitystä, vaikka Bottas olisikin ollut paalulla. Hän oli Hamiltonin edellä ensimmäisten 19 kierroksen ajan, mutta 20. kierroksen alkaessa Hamilton paineli DRS:n avulla ohi ja karkasi tallikaveriltaan maisemaan.
Hamiltonin nopein kierrosaika oli 0,6 sekuntia nopeampi kuin Bottaksen paras kierros, ja eroa maalissa oli kaikkiaan 25 sekuntia. Entistä huolestuttavampaa oli, että suomalainen oli kisan jälkeen täysin hämillään siitä, miksi hänen vauhtinsa oli niin huonoa tallikaveriin verrattuna.
Alexander Albon
Alexander Albonia ei toden totta käy kateeksi. Hänelle annettiin ennen Portugalin-viikonloppua kaksi kisaa aikaa näyttää osaamistaan ensi kauden tallipaikkaa silmällä pitäen. Ensimmäinen näistä näytönpaikoista tuotti enemmän tai vähemmän katastrofin.
Aika-ajoissa Albon oli vielä siellä päin hävittyään Verstappenille viimeisessä osiossa noin puoli sekuntia. Kilpailussa tappiota tallikaverille tuli kuitenkin yli kierroksen verran. Verstappen oli kolmas, Albon 12:s.
– Auton vauhti oli hyvää, mutta en pystynyt käyttämään sitä hyväkseni.
Tällaiset lausunnot eivät tiedä hyvää, etenkään kun tiedetään, miten herkästi Red Bullilla on perinteisesti saanut kengänkuvan takalistoon. Eikä varsinkaan, kun samaan aikaan Albonin Red Bull -paikkaa havitteleva Pérez oli päivän paras kuljettaja.
Lance Stroll
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Stroll on ajautunut viime viikkoina jyrkkään alamäkeen. Sen jälkeen, kun kävi ilmi, että Racing Point lähtee ensi kauteen kuljettajakaksikolla Stroll–Vettel, Stroll on jäänyt kolmessa ajamassaan kilpailussa nollille. Tallikaveri Pérez, joiden jatkon puolesta monet liputtivat ennemmin kuin Strollin, on ollut samalla ajanjaksolla sarjan neljänneksi paras kuljettaja, ja sunnuntaina Portugalissa meksikolainen äänestettiin päivän parhaaksi.
Stroll sen sijaan oli Portugalin GP:n ainoa keskeyttäjä, eikä hänen viikonloppunsa sujunut muutenkaan mairittelevissa merkeissä.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
21-vuotias kanadalainen kolaroi toisissa harjoituksissa Verstappenin kanssa, ja kilpailussa hän osui täysin samassa paikassa yhteen McLarenin Lando Norrisin kanssa. Ensimmäisessä tapauksessa syytä oli vaikea sälyttää kummankaan niskaan, mutta kisakolarista vastuussa oli Stroll.
Aika-ajoissa Stroll hävisi Pérezille toisessa osiossa puoli sekuntia ja jäi näin 12. lähtöruutuun, kun tallikaveri ylsi seitsemän pykälää ylemmäs.
Sebastian Vettel
Tämän arvion toistaminen alkaa tuntua jo tarpeettomalta: kaikesta näkee, ettei Vettelillä ole hyvä olla Ferrarilla ja molemmat osapuolet odottavat vain sitä, että piinaavan pitkä kausi päättyisi vihdoin. Mutta tästä huolimatta Vettel on floppi-leimansa ansainnut, ainakin niin kauan, kunnes joku kertoo, mitä Maranellossa oikeasti tapahtuu.
Läpi kauden on riittänyt keskustelua siitä, voiko Vettelillä olla käytössään samanlainen auto kuin Leclercillä. Hän itse uskoo näin, ja tallipäällikkö Mattia Binottokin vakuutteli taas Portugalissa, että autot ovat "ehdottomasti samanlaiset". Tämän jälkeen Binotto kertoi vielä, että Leclerc on erittäin hyvä, mutta toiselta kuljettajalta sopisi ehkä odottaa hieman nähtyä enemmän. Niin. Tämä vain alleviivaa sitä, mitä muutamaa riviä ylempänä lukee Vettelin ja Ferrarin välisestä suhteesta.
–Tämä on monimutkainen tilanne. Yritän kaikkeni, ja riippumatta siitä, miten kovasti teemme töitä, emme löydä ongelmaan ratkaisua, Vettel tuskaili Portugalissa.
Olivat autot samanlaiset tai eivät, fakta on se, että Vettel hävisi Leclercille taas aika-ajoissa yli puoli sekuntia ja kaikkiaan 11 sijaa. Kilpailussa Leclerc oli neljäs, Vettel 10:s. Asiakastallin autolla ajavan Räikkösen Vettel onnistui ohittamaan mahdollisesti vain siksi, että hänellä oli kilpailun lopussa huomattavasti suomalaista tuoreemmat renkaat.
MM-pisteissä Leclerc on viides, Vettel 13:s. Piste-ero on 57 monacolaisen hyväksi.
Siitä Vettel saa tililleen plusmerkinnän, ettei hän selittele.
– En voi tehdä mitään juuri nyt. Charles on kuin toisessa liigassa. Vaikka ajan hyvän kierroksen, hän on silti nopeampi.