Potilasvakuutuskeskuksen hakemusten käsittely on hiljalleen ruuhkautunut. Tapausten käsittelyajat ovat nousseet jo lähelle yhdeksää kuukautta. Valoa lyhyempiin hakemuskäsittelyihin on kuitenkin jo näkyvissä.
Potilasvakuutuskeskus on keskitetty yksikkö, joka huolehtii terveydenhuollon yhteydessä aiheutuneiden henkilövahinkojen korvaamisesta ja edistää potilasturvallisuutta.
– Ilmoitusten määrä ollut nousussa vuodesta 2010 pikkuhiljaa joka vuosi. Viime vuosina on ollut vähän isompia nousuja. kertoo Potilasvakuutuskeskuksen yksikönjohtaja Minna Plit-Turunen.
Syy piikkiin on monien asioiden summa ja Plit-Turunen mieltääkin ruuhkautumisen aiheutuneen niiden yhteisvaikutuksesta.
– Keskuksella on ollut sisäisiä ja ulkoisia muutoksia. Olemme myös kehittäneet korvausprosessia ja esimerkiksi siirtyneet sähköisiin järjestelmiin ja se on tilapäisesti hieman hidastanut. Meillä on ollut myös henkilöstömuutoksia, kokenut lähtee ja uusi koulutetaan tilalle.
– Näkemyksemme on, ettei potilasturvallisuus ole heikentynyt. Terveydenhuollossa on kuitenkin enemmän hoitokäyntejä, joten vahinkojakin sattuu.
Minna Plit-Turusen mukaan myös julkisuus, runsas sote-keskustelu ja mediassa esitetyt yksittäiset potilasvahinkotapaukset lisäävät jonoutumista.
– Itsekin olemme viime vuodet olleet aktiivisempia ja tiedottaneet asioista avoimemmin. Ihmisillä on siis myös parempi tietoisuus, että korvauksia voi olla mahdollista saada.
Potilasturvallisuus ennallaan
Potilasvahinkoilmoituksia kertyi viime vuonna 8834 kappaletta. Ratkaistuja vahinkoja, eli valmiita käsittelyjä puolestaan 7537 kappaletta. Näistä evättyjä oli leijonanosa, korvattavia potilasvahinkoja oli 2166 kappaletta.
– Korvausprosentti on ollut vuosikaudet suunnilleen sama, noin 30 prosenttia. Tästäkin voi päätellä, ettei potilasturvallisuus tai laatu ole heikentynyt, Plit-Turunen iloitsee.
Käsittelyajat ovat nyt noin yhdeksän kuukautta, ihanne olisi tällä hetkellä kuudesta seitsemään kuukautta.
– Ensi vuodeksi tavoite on vielä haaste, mutta siihen toki pyritään. Pahin kasvu vahinkoilmoitusten määrässä on itse asiassa jo mennyt ohi. Tänä vuonna ensimmäiset kolme kuukautta olivat vielä ruuhkaisia, mutta keväällä jo tahti hiljeni.
Potilasvakuutuskeskuksen arvio kuluvan vuoden hakemuksista on noin 8600, eli muutama sata alhaisempi kuin aiempana vuonna.
Harkinnan kautta
Minna Plit-Turunen iloitsee prosessin olevan potilaalle helppo. Käytännössä hakija täyttää vahinkoilmoituslomakkeen ja käsittely jatkuu siitä edelleen keskuksen hallinnassa.
– Lomake on toki syytä täyttää huolella. Ilmoituksen perusteella lähdetään selvittämään ja pyydetään lisäselvityksiä. Tarvittaessa kuullaan myös potilasta uudelleen. Alkuvaiheeseen menee se isoin aika, Plit-Turunen pohtii.
Ennen päätöksen antamista tulee aina olla lääketieteellinen asiantuntijalausunto, tarvittaessa myös korvauslakimiehen näkemys. Haastavammissa kokonaisuuksissa asiantuntijakokous pohtii päätöstä.
– Nämä ovat monivaiheisia prosesseja. Potilasvakuutuskeskus ratkaisee saamiensa selvitysten perusteella, onko kysymyksessä potilasvahinkolain perusteella korvattava vahinko.
Potilaan saattaa olla vaikea tietää koska lain kynnys ylittyy, onko kyseessä todella potilasvahinko ja kannattaako ilmoituksen tekeminen.
Vahinkoilmoitustesti
- mahdollisuus selvittää voidaanko potilasvahinkolakia soveltaa
- testin tekeminen on anonyymia eikä ole yhteydessä mahdollisen vahinkoilmoitusten käsittelyyn
- kenelle tahansa, joka epäilee potilasvahinkoa tai on työnsä puolesta tekemisissä potilasvahinkokysymysten kanssa
- Potilasvakuutuskeskus ei kerää henkilö- tai paikkatietoja testin tekijöistä
– Ensimmäiseksi kannattaa ottaa yhteyttä hoitaneeseen tahoon ja hoitohenkilökuntaan onko vahinko ajatuksen kaltainen. Mitä on tapahtunut, miten tästä edelleen jatketaan. Mikäli tämä tuntuu vaikealta, jokaisella hoitavalla taholla on lakisääteinen potilasasiamies, joka neuvoo. Kolmanneksi, nettisivuillamme on paljon tietoa ja muun muassa nettitesti, jonka avulla voi alustavasti selvittää, täyttääkö vahinkokriteerit ja voidaanko tapaukseen soveltaa potilasvahinkolakia, vinkkaa Potilasvakuutuskeskuksen yksikönjohtaja Minna Plit-Turunen.
Muokattu haastateltavan sitaatteja kello 8.38.