Ammattiliitto Prohon kuuluva Suomen Kotidatan henkilöstö on aloittanut jälleen työtaistelun. Mikäli sopua ei saavuteta, lakko kestää 22. joulukuuta saakka.
Pro syyttää työantajaa siitä, että yhtiö on kääntynyt Nurmixin puoleen murtaakseen lakon. Kaupan liiton mukaan Kotidata on kuitenkin hankkinut alihankintapalveluja Nurmixilta jo pitkään.
– Kotidatalta ict-palveluja ostavien isojen teleoperaattoreiden kuten Elisan ja ja Telian on syytä olla huolissaan lakon aikana antamansa asiakaspalvelun laadusta. Ovatko Elisa ja Telia tietoisia asiasta ja hyväksyneet sen? kysyy Pron ict-alan sopimusalavastaava Mika Mäkelä tiedotteessa.
Kiistassa on kyse siitä, minkä alan työehtosopimusta Kotidatassa noudatetaan. Pro vaatii jäsenilleen parempaa ict-alan sopimusta, kun Kotidata haluaa noudattaa halvempaa Kaupan liiton sopimusta.
– Henkilöstö ja Pro pysyvät edelleen vaatimuksissaan, että työstä tulee maksaa työn vaativuutta vastaavaa palkkaa, Mäkelä sanoo.
Lisäresursseja Nurmixilta jo vuoden ajan
Kaupan liiton työmarkkinajohtaja Anna Lavikkala kertoo, että Kotidata on saanut Nurmixilta lisäresursseja koko vuoden kestäneen yhteistyösuhteen ajan.
– Sana "rikkuri" kyseenalaistuu, koska kyse on pitempiaikaisesta yhteistyöstä, Lavikkala sanoo.
Hänen mukaansa ei ole minkäänlaista juridista estettä käyttää ulkopuolista työvoimaa.
Pro on lakkoillut neljän kuukauden ajan useaan otteeseen Kotidatassa. Alkanut lakko on järjestyksessään seitsemäs.
Valtakunnansovittelija on lopettanut sovittelun kiistassa.
Kotidatassa työskentelee myös muiden ammattiliittojen jäseniä.