Protestit hylätty! Max Verstappenin MM-voitto varmistui Mercedeksen valitusten kaaduttua

Abu Dhabin F1-kisan tuomaristo on hylännyt Mercedeksen tekemät protestit koskien Max Verstappenin ja Lewis Hamiltonin välillä F1-mestaruuden ratkaissutta turva-autotilannetta.

Verstappenin turva-autotilanteen jälkeen viimeisen kierroksen ohitus Hamiltonista ratkaisi maailmanmestaruuden Red Bull -kuskin hyväksi. Hamilton oli ennen Williamsin Nicholas Latifin ulosajon aiheuttamaa turva-autotilannetta tiukasti kiinni mestaruudessa.

Mercedes esitti vastalauseensa viitaten kahteen eri sääntöpykälään Kansainvälisen autoliiton FIA:n urheilusäännöissä. Niistä toinen koski artiklaa 48.8, jota Mercedes väitti Verstappenin rikkoneen käymällä kisaa johtaneen Hamiltonin edellä ennen kuin kisa pääsi viimeisellä kierroksella jatkumaan turva-auton poistuttua radalta.

Tilanteessa Verstappen kärkkyi paikkaa ohittaa Hamilton, jolla oli kärkimiehenä oikeus määrätä tahti kisaamisen jatkamisessa. Hamilton kuitenkin hidasti vauhdin lähes olemattomiin, minkä seurauksena Verstappen ajautui Mercedes-kuskin rinnalle useaan otteeseen.

Tuomaristo totesi päätöksessään, että vaikka Verstappen todistettavasti kävi lyhyen ajan Hamiltonin edellä, tämä oli selvästi kärkipaikkaa pitäneen auton takana, kun molemmat kiihdyttivät matkaan turva-autotilanteen päättyessä. Näin ollen Mercedeksen protesti hylättiin.

Red Bull -talli totesi vastineessaan, että lajin historiasta löytyy "miljoona" ennakkotapausta, joissa autot ovat käyneet toistensa rinnalla turva-auton takana jonojen venyessä ja supistuessa.

Myös Mercedeksen toinen protesti artiklasta 48.12 hylättiin. Siinä talli syytti kilpailunjohtoa sääntöjenvastaisesta toiminnasta päästettyään vain Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet kierroksella ohitetut autot ohittamaan kärjen ja turva-auton ennen kilpailun jatkamista. Mercedeksen mukaan vastaavassa tilanteessa olisi pitänyt päästää kaikki muutkin kierroksen perässä olleet kuskit kiertämään kärjen ohi omalle paikalleen joukon perälle.

Jos tuomaristo olisi ryhtynyt tähän toimenpiteeseen, Verstappen tuskin olisi enää ehtinyt saamaan ohituspaikkaa kisan viimeisellä kierroksella. Mercedes totesi  protestissaan suoraan, että jos kilpailunjohto olisi odottanut kaikkien autojen ohittamisen ennen turva-auton poistumista, Hamilton olisi voittanut kisan.

Kilpailunjohtaja Michael Masi puolestaan totesi, että arktiklan 48.12. tarkoituksena on poistaa välistä ne kierroksella ohitetut autot, jotka "häiritsevät" kärjen kisaamista. Tuomariston päätöksen mukaan kilpailunjohtaja on se taho, jolla on oikeus päättää turva-auton ottamisesta radalle ja sieltä pois.

Päätös jättää joka tapauksessa erikoisen maun jo valmiiksi erittäin tapahtumarikkaan kauden mestaruuden ratkaisemisesta. Mercedes on jo ilmoittanut valittavansa jälkimmäisen tapauksen tuomiosta.

Lue myös:

    Uusimmat