Äärimmäisen jännittävä ja kohuja sisältänyt F1-kausi sai dramaattisen lopun Abu Dhabissa sunnuntaina. Mercedeksen aloittamat jatkotoimet varmistavat sen, että kuljettajien maailmanmestaruuden kohtalo ratkeaa lopullisesti todennäköisesti vasta ensi vuoden puolella. Kaikki saattaa lopulta olla kiinni yhdestä F1-säännöissä olevasta sanasta.
Pääkuvan video: Nämä tapahtumat jäävät historiaan! F1-kaudelle järisyttävä loppuhuipennus – Max Verstappenista maailmanmestari viimeisellä kierroksella.
Mercedes ei sulattanut päätöskisan ratkaisua, jossa Red Bullin Max Verstappen nousi Mercedeksen Lewis Hamiltonin ohi viimeisellä kierroksella kyseenalaisen turva-autoepisodin jälkeen.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
LUE MYÖS: F1-maailmanmestari Damon Hill jyrähti Abu Dhabin kisan kohuratkaisusta – kritiikin kohde nyt tulisilla hiilillä
Valmistajien mestaruuden napannut Mercedes teki tilanteesta kaksi protestia.
Ensimmäinen koski Verstappenin ajolinjoja juuri ennen turva-autovaiheen päättymistä. Hollantilainen ohitti hetkellisesti Hamiltonin, mikä on sääntöjenvastaista, mutta palasi heti britin taakse. Kansainvälinen autoliitto FIA ei pitänyt rikettä ratkaisevana tai rangaistavana.
Juttu jatkuu videon alla.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Toinen valitus koski kisassa kierroksella ohitettuja autoja. Mercedeksen mielestä kaikki kierroksella ohitetut autot pitää päästää turva-auton ja johtokierroksella olevien autojen ohi ennen kuin kisa voi jatkua normaalisti. Red Bull on eri mieltä.
Molemmat protestit hylättiin, mutta yllä mainittua toista kiistaa tullaan selvittelemään Mercedeksen aloitteesta Urheilun kansainvälisessä vetoomustuomioistuimessa CAS:ssa.
LUE MYÖS: Valtteri Bottakselta riehakas temppu, kun Mercedes kokosi protestijoukkojaan kasaan – katso F1-kulissien hilpeä hetki
Ratkaisukisassa johtoautojen ja turva-auton ohi päästettiin vain Hamiltonin ja Verstappenin välissä olleet kierroksella ohitetut autot. Kisa jatkui nopeasti tämän jälkeen, ja Verstappen rynnisti Hamiltonin ohi tuoreempien renkaiden vauhdittamana.
Nyt sääntökirjasta on nousemassa kiistakapulaksi yksi sana.
– Mikä tahansa (englanniksi any) auto, jonka kilpailun johtaja on ohittanut kierroksella, pitää päästää johtokierrokselle olevien autojen ja turva-auton ohi, säännöissä kerrotaan.
Mercedes on kohdistanut huomionsa kohtaan mikä tahansa. Red Bullilla oli tähän vastineensa, jonka se toi esiin sunnuntaisissa kuulemisissa: mikä tahansa (auto) ei tarkoita kaikkia (englanniksi all).
LUE MYÖS: Red Bull -pomo Christian Horner iski välittömän piikin Mercedeksen suuntaan
Lisäksi Mercedes on huomauttanut sääntökirjan kohdasta, joka kuuluu näin: "Kun viimeinenkin kierroksella ohitettu auto on päässyt turva-auton ohi, turva-auto palaa varikolle tätä seuraavan kierroksen lopussa."
Mercedeksen tekemän sääntöhuomion perusteella turva-auton olisi pitänyt palata varikolle vasta seuraavan kierroksen jälkeen, mikä olisi tuhonnut Verstappenin mahdollisuudet ohittaa Hamilton kilpailun viimeisellä kierroksella.
Alla oleva Nicholas Latifin ulosajo käynnisti tapahtumat, jotka johtivat Max Verstappenin ratkaisuohitukseen viimeisellä kierroksella.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.