Intian Mumbaissa huijauspuhelinkeskuksen kymmeniä työntekijöitä oli kielletty poistumasta rakennuksesta, jotta he eivät voisi keskustella ulkopuolisten kanssa.
Syödä heidänkin kuitenkin täytyi – ja kymmenet aamuneljältä tilatut aamiaisannokset herättivät poliisin mielenkiinnon.
Poliisi sai vinkin kummallisen suurista ja outona ajankohtana tulevista aamiaistilauksista ranta-alueella, jossa yleensä riittää turisteja asiakkaiksi vain viikonloppuisin.
– 50–60 tee- ja aamupalatilausta niin aikaisin joka aamu monena päivänä herätti epäilyksemme, ja aloimme salaa seurata paikkaa, poliisi Suhas Bavche kertoo uutistoimisto AFP:lle.
Lopulta poliisi teki rakennukseen ratsian viime kuun alkupuolella. Sisältä löytyi 60 työpistettä.
Omistaja ja vajaat 50 työntekijää otettiin kiinni, ja lisäksi heidän tietokoneensa tutkitaan. Heitä syytetään muun muassa huijauksista ja petoksista.
Bavchen mukaan tutkinnassa on selvinnyt, että nuoria työntekijöitä koulutettiin ottamaan vastaan puheluita pahaa-aavistamattomilta pankkien asiakkailta Australiasta. Asiakkailta udeltiin esimerkiksi henkilö- ja turvallisuustietoja, kuten kertakäyttöisiä salasanoja, ja tiedot välitettiin sähköpostitse pomoille.
Poliisin mukaan kyse voi olla vain jäävuoren huipusta. Bavche kertoo, että vastaavia, aina muutaman kuukauden kerrallaan tietyssä paikassa toimivia puhelinkeskuksia jää kiinni jatkuvasti eri puolilla Intiaa.