MTV pysyy ykkösasemassa kaupallisessa katselussa. Menestyksen takana on erityisesti MTV3-kanava ja sen vahvistunut asema – kevään kotimaiset suosikkiohjelmat ovat yltäneet hurjiin miljoonayleisöihin.
MTV:n kaupallinen katseluosuus nousi helmikuussa huikeat viisi prosenttiyksikköä korkeammalle kuin viime vuoden helmikuussa (10-54-v. prime time klo 18-23.30). Samalla MTV kasvatti eroa muihin kaupallisiin tv-yhtiöihin, jotka kaikki jäivät viime helmikuun osuudestaan.
MTV:n viimeaikaisen menestyksen takana on etenkin MTV3-kanavan vahvistunut asema. MTV3-kanavan Koko ilta kotimaista -konsepti jatkui helmikuussakin menestyksellä, kun huippusuositut Putous ja Tanssii Tähtien Kanssa olivat alkuvuoden katsotuimmat ohjelmat.
Mikään muu viihdeohjelma ei ole ensiesityspaikallaan kerännyt miljoonayleisöjä. Sekä Putous että Tanssii Tähtien Kanssa ovat saaneet keskimäärin 1,1 miljoonan yleisön pääesityspaikallaan. Kokonaiskeskikatsojamäärä parhaalla jaksolla (mukaan lukien eri esityskerrat ja katselu MTV Katsomossa) on noussut Putouksella jopa 1,6 miljoonaan ja Tanssii Tähtien Kanssa 1,3 miljoonaan.
Muita MTV:n menestystekijöitä ovat olleet muun muassa Sub-kanava, joka on pitänyt kiristyvässä kanavakilpailussa jo pitkään asemansa kolmanneksi katsotuimpana kaupallisena tv-kanavana (15-44-vuotiaat prime time). Subin katselu korostuu isoista kaupallisista kanavista eniten nuoressa kohderyhmässä (15-44-v.).
Ohjelmien suosio näkyy myös MTV Katsomon katselussa. Käynnistyksiä kertyi kaikkiaan lähes 13 miljoonaa ja kasvua edellisvuoden helmikuuhun lähes 30%. Suosikkisarjat saavat eniten katselua myös MTV Katsomon puolella: Putous, Salatut elämät, Yökylässä Maria Veitola ja Rimakauhua ja rakkautta kuuluvat katsotuimpiin ohjelmiin.
MTV3-kanavan ohjelmisto jatkuu kotimaisena myös tulevina kuukausina. Loppukevään ohjelmistossa nähdään muun muassa raikkaasti uudistunut Bumtsibum (18.3.), torstai-iltojen suora keskusteluohjelma Enbuske, Veitola & Salminen (30.3.), Kari Aihisen tähdittämä Illallinen äidille (30.3.) sekä rock-muusikko Lauri Ylösen taloprojekteja seuraava Laurin talot (3.4.).
Myös Subilla ja AVAlla on kevään aikana nautittu kotimaisesta ohjelmatarjonnasta. Subin uutuusohjelmat Treffaa mun vanhemmat ja Riisutut ovat puhutelleet hyvin nuorta kohderyhmää. Riisutut alkoi eilen Subillla keskikatsojamäärällä 278 000 ja tavoitti kaikkiaan 525 000 suomalaista. MTV Katsomossa ohjelmaa katsottiin lähes 20 000 kertaa.
AVAlla naisatsojia ovat puhutelleet Suomen ihanimmat häät ja Vuosia nuoremmaksi, joissa naiskatsojien osuus on ollut noin 80 % katselusta. Tulossa on vielä Iholla-sarjan uusi tuotantokausi (3.4.).
Lähde: Finnpanel TV-mittaritutkimus, ohjelmayleisöt 4+ vuotiaissa (jos käytätte tavoittavuutta niin tavoittavuus = väh. 3 min yhtäjaksoista katselua) ja comScore DAx MTV Katsomo käynnistykset ja keskikatsojamäärä