Tv:tä katsottiin vuonna 2016 Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan lähes kolme tuntia vuorokaudessa. Monella kanavalla rikottiin yleisöennätyksiä.
Television asema suomalaisperheissä pysyy vakaana ikään katsomatta. Kymmenen katsotuimman ohjelman joukossa korostuvat pitkät perinteet ja suoran lähetyksen taika. Urheilun ohella myös musiikki nousi Saara Aallon menestyksen myötä katsojatilastojen kärkeen.
Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,8 prosenttia, MTV:n kanavat 24,2 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 16,6 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Muiden kaupallisten tv-yhtiöiden asema on pysynyt edellisvuoteen verrattuna vakaana.
Kanavista TV1 kasvatti katseluosuuttaan edellisvuoteen verrattuna ja on edelleen katsotuin kanava keräten 28,1 prosenttia koko vuorokauden katseluajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 16,3 prosenttia.TV1:n osuus prime time -katselusta oli 24,8 prosenttia ja MTV3:n 20,6 prosenttia.
Vuoden 2016 katsotuin ohjelma oli perinteiseen tapaan TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto 6.12. Ennen uutisia tullutta lähetystä katsoi keskimäärin 2 618 000 katsojaa, joka oli samalla ohjelman uusi katsojaennätys. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n itsenäisyyspäivän tv-uutisia klo 20.30. Kolmanneksi katsotuimmaksi ohjelmaksi nousi MTV3:n jääkiekon MM-kisojen Suomi-Kanada-finaaliottelun 2. erä, jota katsoi 2 305 000 katsojaa.
Joukkueurheilun ohella katsojia kiinnosti myös kotimaisten viihdeartistiemme menestys maailmalla. MTV:n Subin suorana lähettämä X Factor UK:n finaalilähetys keräsi ennätysyleisön, 1 335 000 katsojaa. Ennätysyleisön tavoitti myös Nelosen Haluatko miljonääriksi? -viihdeohjelman helmikuun lopussa esitetty jakso 1 222 000 katsojalla. Miljoonakerhoon ylsi lisäksi Vain elämää -sarjan Suvi Teräsniskan päivä 1 043 000 katsojalla.
Finnpanel, MTV, Nelonen ja Yle ovat sopineet tv-mittauksen laajentamisesta siten, että mittauksen piiriin saadaan yhteismitallisesti myös Areenan, MTV Katsomon ja Ruudun katselu - ja samalla sopimusta jatketaan kolmella vuodella vuosiksi 2017-2019.
Tv-kanavien katseluosuudet ja viikkotavoittavuudet löytyvät täältä.
Vuoden kohokohtia tv-kanavilta
Televisio on ajankohtaisen sisällön ja viihtymisen media. Areenan katsotuimmat ohjelmatyypit ovat kotimaiset draamasarjat ja lastenohjelmat.
– Isoja tapahtumia sekä tv:ssä että verkossa olivat viime vuonna mm. jalkapallon MM-kisat, Rion olympialaiset, USA:n presidentin vaalit ja Itsenäisyyspäivän ohjelmat. Keskusteluihin nousivat vuonna 2016 myös esimerkiksi MOT:n Panama-papereita käsitellyt jakso, Sekasin -draamasarjan mielenterveyschat nuorille sekä kotimainen rikosdraamasarja Sorjonen, kertoo Ylen päällikkö Eija Moisala.
MTV3 on koko perheen yhteinen elämyskanava, ja muut MTV:n vapaasti katsottavat kanavat kohdentavat tarjontaansa nuorille aikuisille Sub-kanavalla ja naisille AVA-kanavalla.
– Lanseerasimme Koko ilta kotimaista -konseptin syksyllä ja saimme katseluosuutemme hienoon nousuun. MTV3 on ja pysyy suomalaiset laajimmin tavoittavana ja katsotuimpana kaupallisena kanavana. MTV3:n asema suomalaisten arjessa on vahva suositun uutis- ja urheilutarjonnan, päivittäisdraaman sekä koko perheen viihteen ansiosta, avaa kanavan vuotta MTV Oy:n tutkimusjohtaja Taina Mecklin.
– Kanavistamme Sub palvelee erityisesti 15-44-vuotiaita, jotka tavoitamme myös MTV Katsomossa. Salkkareista lähtöisin oleva Pihlajakadun tuhmat tädit -spin-off nousi suosituimmaksi vain netissä esitetyksi sarjaksi.