Sportti-Lexuksen ilme on terävä kuin samuraimiekka. Olemme ajaneet autoa jo upeasti murisevalla 477-heppaisella V8-koneella, joten sylintereiden ja tehon puolittaminen tuntuu vähän raa’alta toimenpiteeltä. Mutta autossa on jujunsa.
Suomeen tulo avoinna
Hinta avoinna
Tykkäsimme
- näyttävästä ulkonäöstä
- laadukkaasta ohjaamosta
- turbonelosen voimasta
- takavedosta
Emme tykänneet
- hermostuneesti toimivasta automaatista
- ei kovin urheilullinen ajettava
Niinpä. Kasikoneen lisäksi takavetoisen RC:n saa myös neloskoneen ja sähkömoottorin yhdistelmänä, jolloin mallimerkintä on 300h. Se tuntuu RC:n kohdalla kultaiselta keskitieltä – etenkin Suomen autoveron tapauksessa.
Neloskone sporttisen coupén keulalla tuntuu vähän downsizing-buumin yliampumisilmiöltä, mutta se on ajan henki. Eikä Lexus ole ainoa valmistaja, joka maltillistaa sporttisia kaksiovisiaan. RC 200t:n kilpailjoista voidaan mainita uusi Mercedeksen C Coupé, jonka C 300 -versiota vie niinikään 245-heppainen turbonelikko.
Kaksilitraisen ja älykkäällä venttiilitekniikalla sekä polttoaineen suorasuihkutuksella varustetun twin scroll bensaturbon jatkeena on vakiona 8-portainen automaattivaihteisto. Se istuu hyvin yhteen auton kanssa – leppoisasti ajettaessa. Urheilullisemmin ajettaessa vaihteiston toiminta jättää sen sijaan toivomisen varaa. Tomaatti empii välillä siirtojaan, eli voimalinja ei tunnu aivan yhtä harmoniselta kuin mihin sen saksalaisissa kilpakumppaneissa on totuttu.
Ajokokemukseen voi vaikuttaa tuttuun tapaan ajotilavalikosta, josta löytyy ajamassamme parhaassa eli F Sport -varustetasossa neljä vaihtoehtoa: eco, normal, sport ja sport+. Näistä jälkimmäinen on vain F Sportin yhteydessä. F Sportissa on myös tasauspyörästön lukko, joka muista varusteversioista puuttuu. Sekään ei tosin tee RC:stä nautinnollista kurvihirmua. Moottorin äänet muuttuvat kyllä maukkaan urheilulliseksi, mutta ajettavuus jättää toivomisen varaa.
Parhaimmillaan RC 200t onkin leppoisana ja näyttävänä kahden hengen matka-autona. Moottorin vahva vääntö jo alhaisella kierrosluvulla tekee ajamisesta joustavan leppoisaa nopeamutkaisella maisematiellä.
Kahden hengen? Kyllä. Vaikka RC on 2+2-paikkainen, takapenkille ei kehtaa istuttaa oikein ketään. Tilaa voi kuitenkin käyttää tavaratilan jatkeena. Kontti itsessään on jo 423-litraisena riittävän kokoinen sekin. Autolla voi siis lähteä hieman pidemmällekin lomamatkalle. Siis jos se ylipäätään saapuu Suomeen.
RC 200t:n tulo Suomeen on avoinna, sillä sen hintaero lähes saman tehoiseen eli 223-heppaiseen 300h:n jäisi luultavimmin aika pieneksi. 300h:n hinnat alkavat 52 107 eurosta. Tämän hinta- ja tyyliluokan autojen ostajat arvostavat sylintereiden määrää, ja hybriditekniikka puhuttelee sekin Lexuksen omistajia. Tekniikasta kiinnostuneelle 200t on kuitenkin mielenkiintoinen, sillä sen kompakti ja kevyt moottori on täynnä edistyksellistä tekniikkaa.
Lexus RC 200t
Moottori 1 998 cm3, 4-syl. bensaturbo
Teho 180 kW (245 hv) / 5 800 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 650 r/min
0-100 km/h 7,5 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 166 g/km
Mitat Pituus 4 695 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 395 mm, akseliväli 2 730 mm
Omamassa 1 675 kg
Tavaratila 423 l
Edit: 23.2. 300h-mallissa sähkömoottorin parina toimii neloskone, ei kutoskone