Isot vapaasti hengittävät moottorit eivät ole yleisesti muodissa tällä hetkellä, mutta Lexuksen keulalle semmoinen sopii mainiosti.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Vapaasti hengittävästä moottorista
Emme tykänneet
- Korkeasta omamassasta
Downsizing ei kosketa kaikkia. Tai ainakaan kaikki eivät välitä siitä. Lexus vastaa eurooppalaisten keskikokoluokan urheilumallien turboahdettuja koneita vastaan perinteisellä vapaasti hengittävällä kierroskoneella.
Kyseessä on perustaltaan sama 5,0-litrainen V8, joka nähtiin edellisen korimallin IS F:n keulalla. Moottori on toki käynyt läpi suuren määrän muutoksia ja tehoa onkin tullut varsin runsaasti lisää. Lisäksi matalilla kierrosnopeuksilla moottori käyttää Atkinson-työkiertoa paremman polttoainetaloudellisuuden saavuttamiseksi. Äänimaailma on alakierroksilla hyvin hillitty, mutta voimistuu merkittävästi 3 000 minuuttikierroksen jälkeen erillisen ääniresonaattorin herätessä toimintaan. Kone kiertää innokkaasti päälle 7 000 lukemiin ja yläkierroksilla ääni on luonnollisen kuuloinen.
Vaihteistona on uusi 8-portainen automaattivaihteisto, joka on toiminnaltaan aikaisempaa nopeampi. Momentinmuunninta vaihteisto käyttää vain liikkeellelähdöissä. Rauhallisessa ajossa vaihteisto toimii mukavasti, mutta pysyy hyvin mukana myös rivakammassa etenemisessä. Manuaalisesti vaihtamalla se ei kuitenkaan yllä aivan nopeimpien joukkoon.
Sisustuksen osalta Lexus jakaa varmasti mielipiteitä. Se ei ole yhtä hienostunut kuin kilpailevat eurooppalaiset mallit ja etenkin kovat muovit antavat hieman halvan vaikutelman. Kojelaudalla sijaitseva näyttö ei edusta resoluutionsa osalta tätä päivää ja käyttöliittymä vaikuttaa aikansa eläneeltä. Mittariston näytöt puolestaan ovat asiallisen näköiset ja mittariston ilme vaihtuu ajotilan valinnan mukaan.
Koeajossa ollut auto oli varustettu kalleimmalla Carbon-varustepaketilla. Se tuo nimensä mukaisesti autoon hiilikuitukomponentteja kuten konepellin, katon, takaspoilerin ja sisustuksen somisteita. Kyseessä ei kuitenkaan ole pelkkä hiilikuitupaketti, sillä paketin mukana Torsen-tyyppinen takatasauspyörästä vaihtuu nykyaikaiseen TVD (Torque Vectoring Differential) tasauspyörästöön. Se jakaa aktiivisesti voimaa aina parhaan pidon omaavalle renkaalle ja tasauspyörästön toimintaan voi vaikuttaa myös keskikonsolista löytyvällä valitsimella.
Lexus RC F on positiivisella tavalla sporttien dinosaurus. Se on iso, painava ja voimakas. Se ei ole nopein eikä urheilullisin, mutta se tarjoaa kuitenkin fiilistä ja mukavuutta. Ja jos haluaa vaparikasin pellin alle, niin tässä luokassa alkavat olla vaihtoehdot vähissä.
MIKÄ Lexuksen haastaja coupé-sporttien luokkaan.
KENELLE RC F sopii perinteisestä tekniikasta pitävälle pitkänmatkan taittajalle. Se on enemmän GT-auto kuin raju urheiluauto.
AJETTAVUUS Lexus on tehnyt RC F:stä helposti lähestyttävän. Auto on normaalissa arkiajossa rauhallinen ja varsin mukava. Korkea omamassa tuo mukavuutta ja alusta sopii myös suomalaiselle tiestölle. Nopeuden noustessa alusta pysyy varsin hyvin mukana, mutta iso omamassa rupeaa tuntumaan etenkin kaarteissa. Märällä moottoriradalla ajetut muutamat kierrokset eivät tehneet oikeutta auton ominaisuuksille.
SUORITUSKYKY Vapaasti hengittävä ja korkealle kiertävä V8 on harvinaista herkkua tänä päivänä. Sen tehontuotto on hyvin lineaarista ja se on helppo ennakoida. Tehoa alkaa tulla kunnolla tarjolla yli 5 000 minuuttikierroksilla ja meno jatkuu piristyvänä aina huipputehon lukemiin 7 100 saakka. Vaikka huippuvääntökin saavutetaan nykymittapuulla varsin korkeilla kierroksilla, ei autoa tarvitse halutessaan tarvitse kierrättää paria tonnia korkeammalle. 8-portainen vaihteisto hoitaa hommansa sivistyneesti.
TILAT Leveä ja korkea keskikonsoli jakaa sisätilan selvästi kahteen ”poteroon”. Istuimet tarjoavat hyvän tuen ja ajoasennon saa säädettyä kohdalleen. Takatiloja varmaan harvemmin tarvitsee, mutta noin 180 senttinen matkustaja mahtuu varsin vaivatta matkustamaan matalalla sijaitsevalla takapenkillä, kunhan saa ensin pujottauduttua sinne.
MALLISTO RC F on ensi vuonna Suomenkin markkinoille tulevan RC-mallin huippuversio. Auto on saatavilla kolmella eri varustetasolla, joista koeajossa ollut Carbon edustaa urheilullisinta vaihtoehtoa.
Lexus RC F
Hinta alkaen 143 918 €
Koeajoyksilö 164 504 €
Moottori 4 969 cm3, V8 bensiini
Teho 351 kW (477 hv) 7 100 r/min
Vääntö 530 Nm / 4 800 – 5 600 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 4,5 s
Huippunopeus 270 km/h
EU-kulutus 10,8 l/100 km
CO2-päästöt 251 g/km
Mitat Pituus 4 705 mm, leveys 1 845 mm, korkeus 1 390 mm, akseliväli 2 730 mm
Omamassa 1 840 kg
Tavaratila 366 l
Kuvat: Mikko Miettinen ja Mikko Autio
Galleria