Pyöräilijät ja sähköpotkulaudat viilettävät katupölyn seassa rinta rinnan, tarkasta ajokistasi ainakin nämä asiat – "Aikamoinen vaara kulkea aivan pommilla pyörällä"

Katupölyn läpi pyyhältää urheasti jo lukemattomia pyöräilijöitä. Talviteloilta joukkoon liittyvän on syytä tarkastaa ajokkinsa kunto ennen liikkeelle lähtöä.

Pyörähuoltamoille kevät tarkoittaa sitä, että näpit ovat rasvassa taukoamatta. Helsinkiläisessä Töölön Pyörässä huoltoa vaativia pyöriä tuodaan sisään jopa 20 päivässä.

– Lumen sulaessa ja sään kaunistuessa ihmiset muistavat, että heillä on pyörät jossain siellä. Kaikki tuovat ne aina samaan aikaan. Meillä on ihan käsittämätön ryysis täällä maaliskuusta juhannukseen asti, kuvailee Töölön Pyörän polkupyörämekaanikko Tarmo Tähtinen.

Kausihuolto tekee pyörälle hyvää, mutta kotikonsteillakin pärjää. Tähtinen neuvoo ainakin tarkastamaan, että kaikki liikkuvat osat todella liikkuvat, jos pyörä on seissyt koko talven pihalla. Renkaiden pumppaus on luonnollisesti ensimmäisenä listalla.

Polkupyörämekaanikon mukaan ihmiset pitävät keskimäärin varsin huonosti huolta pyöristään.

– Välillä ne ovat kyllä aika kurjassa jamassa, ehkä tämä on joku kertakäyttökulttuurin oire. Onhan se aikamoinen vaara itselle ja muille, jos tuolla aivan pommilla pyörällä kulkee.

Ahkerat kaupunkipyöräilijät

Pääkaupunkiseudulla myös kaupunkipyöräkausi on lähtenyt tällä viikolla käyntiin. Järjestelmä laajenee pian entisestään, minkä jälkeen se kattaa Helsingissä ja Espoossa lähes 3 500 pyörää.

Keltaisia kiitäjiä käytetään meillä erityisen ahkerasti jopa kansainvälisessä mittakaavassa.

– Tämä on ihan maailman suosituimpien järjestelmien joukossa jos verrataan kuinka aktiivisesti näitä pyöriä käytetään eli monta matkaa tehdään per pyörä per päivä. Pyörät on otettu tosi hyvin vastaan Helsingissä, ja se rohkaisi meitä laajentamaankin tätä järjestelmää, sanoo projektipäällikkö Samuli Mäkinen HKL:ltä.

Sähköpotkulaudat valtasivat kadut

Helsingin keskustan katukuvassa on liki mahdoton välttyä nyt myös yhteiskäyttöisiltä sähköpotkulaudoilta. Niiden markkinoista kilpailee toistaiseksi ainakin kaksi firmaa – ruotsalainen VOI ja Saksasta rantautunut TIER.

Euron suuruisen aloitusmaksun jälkeen potkulaudalla viilettämisestä veloitetaan palveluntarjoasta riippuen 0,15–0,25 euroa minuutilta. Menopelien käyttöönotto ja laskutus hoituu kännykkäsovelluksella.

– Työmatkani kestäisi ratikalla noin 25 minuuttia. Tällä matka taittuu noin vartissa. Tämä on todella hyvä keino liikkua paikasta toiseen, kertoo muutamia kertoja potkulautaa kokeillut Daniel Hunt ennen kuin huristelee tiehensä.

Lue myös:

    Uusimmat