Risteykset ja tien ylitykset näkyvät pyöräilijöiden onnettomuustilastoissa. Yksittäisonnettomuuksissa taas näkyy usein alkoholin vaikutus.
Pyörän selässä tapahtuu eniten liikenneturmia risteyksissä tai tien ylityksissä, ilmenee Liikenneturvan tuoreesta selvityksestä. Turvallisuutta voitaisiin parantaa risteysjärjestelyjä selkeyttämällä, kertomalla kääntymisaikeista selkeästi ja kulkemalla maltillisella nopeudella teiden yli.
Liikenneturvan tuoreessa selvityksessä tutkittiin kaikki vuosina 2011−2015 tapahtuneet polkupyöräilijän kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Lähteinä selvityksessä käytettiin Tilastokeskuksen ja Liikenneviraston tieliikenneonnettomuustietoja sekä Onnettomuustietoinstituutin aineistoa tutkijalautakuntien tutkimista onnettomuuksista.
Yli puolet pyöräturmissa menehtyneistä yli 65-vuotiaita
Viiden vuoden aikana tieliikenneonnettomuuksissa kuoli yhteensä 116 polkupyöräilijää, joista kaksi kolmesta oli miehiä. Alle 18-vuotiaita oli yhteensä kahdeksan. Yli puolet uhreista oli 65-vuotiaita tai sitä vanhempia.
Moottoriajoneuvo oli osallisena kuudessa kymmenestä onnettomuudesta eli yhteensä 72 tapauksessa. Puolet pyöräilijän ja moottoriajoneuvon välisistä kuolemaan johtaneista onnettomuuksista tapahtui pyörätien jatkeella.
– Vaikka nimenomaan pyörätien jatkeisiin liittyviä liikennetilanteita pidetään epäselvinä ja riskialttiina, puolet polkupyörän ja moottoriajoneuvojen välisistä yhteenajoista tapahtui muissa tilanteissa, Liikenneturvan tutkimuspäällikkö Juha Valtonen kertoo.
Yhtenä syynä pyörätien risteysjärjestelyjen vaikeuksiin pidetään suomalaista käytäntöä suosia kaksisuuntaisia pyöräteitä ja pyörätien jatkeen sijoittamista lähes aina samaan yhteyteen suojatien kanssa.
– Pyöräilyn turvallisuuden parantaminen vaatii yksiselitteisiä ja selkeitä käytännön liikenneratkaisuja. Ne ohjaavat myös jokaista toimimaan liikennetilanteissa oikein, kulkupelistä riippumatta, Valtonen sanoo.
Yksittäisonnettomuuksista ainakin kolmessa tapauksessa oli kyse sairaskohtauksesta, ja ainakin kahdeksassa pyöräilijä oli vahvasti humaltunut. Pyöräilijöiden yksittäisonnettomuudet jäävät myös usein onnettomuustutkinnan ulkopuolelle, jolloin niistä saatava tietokin jää puutteelliseksi.
– Selvityksen pääpaino oli pyörän ja moottoriajoneuvon välisissä onnettomuuksissa, mutta huomion arvoista on se, että yksittäisonnettomuuksien osuus kaikista tieliikenneonnettomuustilastoihin päätyneistä pyöräilijän kuolemaan johtaneista onnettomuuksista on yli kolmannes. Myös alkoholin merkittävään rooliin kannattaa kiinnittää huomiota, Valtonen toteaa.
Lähde: Liikenneturva
---
0:30