Tieliikenteessä kuolleiden pyöräilijöiden määrä on laskenut viime vuosina. Viime vuonna onnettomuuksissa loukkaantui 825 henkeä ja kuolleita 24. Luvut ovat Liikenneturvan tilastoista.
– Pyöräilijöiden loukkaantumiset ovat vähenneet viidenneksen ja kuolemat lähes puolittuneet. Täytyy kuitenkin tehdä töitä, että kehitys jatkuu, kertoo Liikenneturvan suunnittelija Petri Jääskeläinen.
Muutoksen taustalla ei ole yhtä syytä. Yksi syy on liikenteen rauhoittaminen esimerkiksi hidastein ja liikennerajoituksin. Myös pyörä- ja ajoneuvoliikenteen erottaminen sekä kypärän käytön yleistyminen ovat vaikuttaneet tilanteeseen.
Kaupunkisuunnittelun lisäksi myös autojen suunnitelulla voidaan vaikuttaa onnettomuuksiin. Eräät autot on muotoiltu siten, että niiden keulat joustavat ja vähentävät näin törmäyksessä ihmiseen kohdistuvaa voimaa.
– Ruotsissa ollaan pohdittu, voitaisiinko pyöräilijöille kaatumisalttiita paikkoja päällystää nykyistä pehmeämmillä materiaaleilla, Jääskeläinen avaa tulevaisuuden mahdollisuuksia.
Kaikista tieliikenneonnettomuuksissa menehtyneistä yhdeksän prosenttia on pyöräilijöitä. Loukkaantuneista osuus on 12 prosenttia.
Tarkkaavaisuutta risteyksissä ja autojen keskellä
Autojen rooli pyöräilyonnettomuuksissa on merkittävä.
– Viime vuosina lähes yhdeksässä tapauksessa kymmenestä onnettomuudesta on osallisena auto, Jääskeläinen kertoo.
Tilasto perustuu kuitenkin poliisin tietoon tulleisiin onnettomuuksiin, joten lievimmät onnettomuudet eivät luvuissa näy.
Myös risteyksissä on vaarallista, sillä noin 70 prosenttia kaikista pyöräilyvahingoista tapahtuu risteyksissä.
Ikääntyneet ja miehet suurimmassa riskissä
Ikä lisää riskiä menehtyä onnettomuudessa. Kaikista kuolleista pyöräilijöistä neljä kymmenestä on yli 64-vuotiaita. Yli 75-vuotiaiden kuolemanriski on taas kolminkertainen koko väestöön verrattuna, kun verrataan kuolleiden määrää ikäryhmän kokoon.
– Riskin kasvu liittyy pääasiassa ikääntymisen tuomaan haurastumiseen. Keho ei enää kestä kolarin aiheuttamaa väkivaltaa, Jääskeläinen kertoo.
Vanhemmiten myös havaintokyky heikkenee, mikä hidastaa reaktioita.
Loukkaantumisriski on puolestaan kaksinkertainen 10–14-vuotiailla pyöräilijöillä koko väestöön verrattaessa.
Miehet menehtyvät onnettomuuksissa naisia todennäköisemmin. Onnettomuuksissa kuolleista pyöräilijöistä 65 prosenttia on miehiä, kun taas luokkaantuneista miehiä on hieman yli puolet.