Rallin MM-sarjan kuninkuusluokassa ajaa vain kolme tallia, ja kilpailu kärjessä on hyvin ohutta. Rallilegendat Tommi Mäkinen ja Juha Kankkunen peräänkuuluttavat isojakin muutoksia rallin MM-sarjaan, jotta kärkeen saadaan enemmän kilpailua ja katsomoon reilummin väkeä.
– Ei siellä ole kuin Hyundai ja Toyota, jotka pystyvät merkkimestaruudesta taistelemaan, kun Ford ajaa pelkillä maksukuskeilla. Se on mennyt niin kalliiksi ja vaikeaksi, Kankkunen täräyttää.
Kankkusen mukaan raha ratkaisee, sillä Rally1-tiimin pyörittäminen maksaa miljoonia. Jos osallistumisen hintalappu olisi huokeampi, olisi helpompi saada laajempaa kilpailua kärkikahinoihin uusien tallien ja kuljettajien myötä.
– Vaikea sinne on ruveta lyömään kiilaa, kun muilla on valmis auto. Koska tuommoisen rally1-auton pelkkä rakentaminen maksaa noin 1,2-1,3 miljoonaa, kun Rally2-auton pystyy tekemään noin 200 000-300 000 eurolla. Siinä on aika iso ero, Kankkunen pohtii.
Kankkusen idea olisikin viedä ralliautoja enemmän Rally2-autojen suuntaan.
– Mentäisiin tavallaan Rally2-autojen suuntaan, mutta auto saisi olla pikkaisen tehokkaampi ja näyttävämpi kuin nykyiset. Se avaisi aika monelle tallille selkeästi paremmat mahdollisuudet osallistua, ja tarkoittaisi paljon enemmän kilpailua ja paikkoja nuoremmille kuskeille, Kankkunen avaa visiotaan.
Nelinkertainen maailmanmestari ottaa esimerkkejä historiasta.
– Kautta aikojen on menty pienempää ja halvempaa kohti sekä F1:ssä että rallissa, kun on huomattu, että on liian tehokkaita tai kalliita autoja – rallissa esimerkiksi B-ryhmästä A-ryhmään, ja F1:ssä moottoreissa on siirrytty pienempiin.
"Lisää väriä"
Myös Tommi Mäkinen haluaisi nähdä muutoksia rallin MM-sarjassa. Mäkisen mukaan tuotekehitys pitäisi unohtaa MM-rallin osalta.
– Tänä päivänä tuotekehitystä tuodaan edelleen esiin ja pidetään kovin tärkeänä. Suurin osa ihmisistä ei ymmärrä siitä yhtään mitään, Mäkinen perustelee.
– Tuotekehitys on ollut, tullut ja mennyt. Minun mielestäni se tuotekehitys edellä eteneminen on taaksejäänyttä elämää. Nykyään tehdään sähköautoja, ja sillä ei ole mitään tekemistä kilpa-autojen kanssa. Nyt pitäisi mennä huvi edellä ja siihen rakentaa säännöt, entinen rallimestari lataa.
Sääntömuutokset ovat nousseet julkiseksi puheenaiheeksi, koska fakta on, että rallin MM-sarjan osakilpailujen voitosta taistelee vain kourallinen kuskeja.
– Sillon kun minä ajoin, oli valtavan paljon enemmän autoja ja niin oli myös katsojia, Mäkinen muistelee.
– Jos sääntöjä muutettaisiin radikaalisti, saataisiin kuskejakin mukaan huomattavasti enemmän. Siten saataisiin vähän lisää väriä.
FIA teki edelliset suuret sääntömuutokset toissa kaudelle, kun autoihin otettiin muun muassa mukaan hybridiyksiköt. Näillä näkymin nykyiset säännöt ovat voimassa vuoteen 2026 asti.
– Jotenkin se tuntuu olevan hankalaa tehdä nopeasti radikaaleja liikkeitä, Mäkinen pohtii.
– Simppelimmät säännöt. Mennään viihde edellä. Ei lähdetä tuotekehitys edellä vaan viedään markkinaehdoilla kokonaisuutta eteenpäin.