Rallin MM-sarjan tulevaisuuden eteen on paiskottu rajusti hommia viimeisten kuukausien aikana.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä hyppää kohti suurta tuntematonta: "Ei mitään hajua siitä, missä sitä edes on"
LUE MYÖS: Rallimestari Petter Solberg palaa tositoimiin: "Unelmana on paikka palkintopallilla"
Kansainvälinen autoliitto FIA antoi oman muutosehdotelmansa talleille vuoden alussa. Kaikki kolme nykyistä tiimiä, Toyota, Hyundai sekä M-Sport Ford ovat kuitenkin ilmaisseet, ettei välivuosiksi 2025–2026 kannata tehdä valtavia uudistuksia. Sen sijaan rallitallit toivovat, että panostettaisiin kauteen 2027, jolloin nykyinen luokittelujakso umpeutuu.
Tapaamisia FIA:n, rallin MM-sarjan promootioyhtiön ja WRC-tallien edustajien välillä on ollut viikoittain. Lopulliset säännöt seuraaviksi vuosiksi nuijitaan FIA:n maailman moottoriurheiluneuvoston kokouksessa kesäkuussa. Tuoreimpien tietojen mukaan Rally1-autojen teknisiin sääntöihin ei ole tulossa radikaaleja muutoksia, mutta asialle saadaan vahvistus vasta parin viikon kuluttua.
– Luulen, että ratkaisuja ruvetaan tekemään tai ainakin, että kohta saadaan niitä aikaiseksi. Niin kuin olen sanonut, valmistajat haluavat pysyä mahdollisimman paljon nykyisessä, että ei lähdettäisi tekemään mitään muutoksia. Se kuitenkin maksaa aina paljon, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala taustoittaa MTV Urheilulle.
– Luulen, että on kaikkien halu keskittää energia vuoden 2027 sääntöihin. Se on varmasti päällimmäisenä joka tiimillä mielessä.
Latvala ei usko, että FIA:n esittämät isot aerodynaamiset muutokset ja moottorin tehon tiputtaminen toteutuvat.
– En ole ollut kaikissa teknisissä kokouksissa mukana, niin en rehellisesti voi sanoa, että missä mennään. En tarkkaan tiedä, mutta luulen, että enemmän on keskusteltu siitä, otetaanko hybridi pois vai ei. Muuten varmasti jatketaan aika samalla tavalla, Latvala summaa.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalla suuri suunnitelma – paljasti myös tulevat rallinsa
FIA:n mukaan auton ominaisuuksia heikentämällä haetaan tulevaisuudessa säästöjä, mutta jos kyseinen projekti toteutettaisiin vain kahden rallikauden takia, toisi se todennäköisesti mukanaan paljon enemmän kuluja.
– Jos meidän autoamme lähdettäisiin muuttamaan aerodynamiikan osalta, pitäisi ryhtyä testaamaan suurin piirtein tuulitunnelista lähtien ja se maksaa ihan hirveästi. Varmasti kaikkien intresseissä on, että sellaiseen ei lähdetä, Latvala valottaa.
– En usko, että aerodynaamisiin muutoksiin lähdetään. Silloin hintataso karkaa käsistä. Se ei ole hyvä kenellekään. Muut asiat, kuten voima ja hybridi ovat sitten kysymysmerkkejä.
Muun muassa Hyundai on väläytellyt jopa lähtemistä pois rallin MM-sarjasta, jos FIA väkisin runnoo ensi kaudeksi uudet tekniset säännöt.
– FIA varmasti haluaa, että sitoutumista tulee tiimeiltä. Olisi tärkeää tietää, että kaikki tallit ovat mukana vuosina 2025–2026. Se on varmasti tärkeintä. Eihän sillä aikavälillä ketään uutta tule mukaan, se on varmaa, Latvala miettii.
– Parempi keskittää energia vuoteen 2027 ja sitten katsotaan uusia sääntöjä. Meidän puolestamme voidaan toki ajaa joko Rally1- tai Rally2-autolla. Enempi se on kyse näistä kahdesta muusta tiimistä, että säännöt osuvat heidän puolestaan ja he ovat tyytyväisiä.