Radio Suomipopin suosikkijuontaja Juha Perälä selventää somemyrskyn aiheuttamaa statuspäivitystään. Hän sanoo, että haluaisi tuottaa ihmisille hyvää mieltä ja hymyn kasvoille.
Aamulypsy-ohjelman juontaja Juha Perälä kohautti viime viikon keskiviikkona sosiaalisessa mediassa, kun hän julkaisi Facebook-sivuillaan ristiriitaista tulkintaa herättäneen vitsin.
– Kävin ostoksilla ja kaunis myyjätär sanoi, kun katsoin housuja, että noista saa sit kassalla 40 prosenttia pois. Sanoin, että mitäs jos mentäs kattoo mun makkariin saadaaks me sun housuista 100 prosenttia pois, kuului juontajan kirjoittama päivitys.
Perälä itse oli päiväunilla, kun julkaisu oli alkanut elämään omaa elämäänsä. Kommentteja sateli puolesta ja vastaan. Monen mielestä vitsi oli hauska, mutta useat tulkitsivat sen seksistisenä heittona.
– Heräsin päiväunilta ja katsoin, että nyt on tullut somepaukku – 10 000 tykkäystä, 200 kommenttia ja 70 jaksoa. Ajattelin, että tämähän lähti kivasti leviämään. Avasin sen ja ensimmäinen silmään osunut kommentti oli ”jaahas, taas ovat mielensäpahoittajat liikkeellä”. En halua, että seinälläni möyhätään ja poistin julkaisun, mies kertaa.
Ei edes uskalla puhua naisille livenä
Suosikkijuontaja painottaa, että hän haluaa ensisijaisesti tuottaa ympärilleen hyvää mieltä. Sillä ei ole hänen mukaansa väliä tapahtuuko se siten, että ihmiset nauravat hänen jutuillensa vai hänelle. Sosiaalinen media on hänelle työn jatke, jossa aamun radioshow’ta jatketaan.
Hän ymmärtää, että jos vitsin näki tuntematta Perälän radiopersoonaa ja huumoria, se saattoi näyttää ikävältä ja seksistiseltä.
Statuksen poistamisen syyksi hän sanoo ensisijaisesti sen, ettei halunnut, että kellekään tulisi paha mieli. Ajatus hänen kuulijoistaan tappelemassa vitsiä tai Perälää haukkuneiden kanssa päivätolkulla hänen Facebook-seinällään ei ollut mielekäs juontajalle.
– Aina on hyvä tarkoitus. Haluaisin saada ihmiset nauramaan. Kylmä fakta vain on, että kun tuhat ihmistä nauraa, niin kymmenen pahastuu. Huumori on vaikea laji.
Perälä ei somemyrskystä huolimatta aio rajoittaa itseään sosiaalisessa mediassa tai radiolähetyksissä. Hänen vitsinsä ovat hänen tavaramerkkinsä, jonka takia ihmiset valitsevat häntä seurata.
Someraivoa nostattanut status oli vitsi, jonka Perälä oli heittänyt myös lähetyksessä. Hän lisää, että kyse oli vanhasta herjasta, jota on viljelty laajalti stand up -esityksissä ja eri ohjelmissa. Kyse oli puhtaasti vitsistä ja juontaja vakuuttaa, ettei koskaan puhuisi naiselle tai myyjälle vastaavalla tavalla.
– En edes uskalla livenä jutella naisille. Se, että heittäisin jollekin myyjälle tuollaisen, on aika kaukaa haettua, juontaja naurahtaa.