Kimi Räikkönen vakuuttaa, ettei Red Bullin lähentely formula ykkösten MM-pisteissä ole musertanut Ferrarin tekemisen meininkiä.
Italialaistallissa on jouduttu seuraamaan jo kahdessa edellisessä kisassa vierestä, kun Red Bull on noussut Mercedeksen lähimmäksi haastajaksi. Espanjan GP:ssä Max Verstappen vei voiton Ferrarin nenän edestä ja kaksi viikkoa sitten Monacossa Daniel Ricciardo oli jo kiinni varmassa ykköstilassa ennen kuin Mercedes-mestari Lewis Hamiltonin taktikoi itsensä edelle.
Ferrari on ottanut hiukan Mercedeksen etumatkaa kiinni viime vuodesta, mutta kehitystahti on silti ollut pettymys brändin ylimmälle johdolle. Räikkösen mukaan tunnelma tallin sisällä on silti kutakuinkin ennallaan.
– Ihan hyvä. Tietenkin se on aina parempi, mitä paremmin kisat menevät. Me haluaisimme tietenkin olla tiiminä ylempänä ja vahvempia joka viikonloppu, mutta se on osa tätä lajia, Räikkönen kertoo MTV Sportin haastattelussa.
– Ei se ole meitä mitenkään heikentänyt eikä fiilis ole mitenkään musertunut tai huono, mutta aina kaikki ovat iloisempia, jos asiat menevät hyvin ja tulee voittoja. Kyllä se aina helpottaa, muttei se muuta päivittäisen työn määrää tai tekemisen meininkiä mihinkään.
MAINOS
Kanadan GP MTV Totalilla
Perjantai: Vapaat harjoitukset klo 16.55 ja 20.55
Lauantai: Harjoitukset klo 16.55, aika-ajot klo 19.55
Sunnuntai: Kanadan GP klo 20.55Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Tiimipomo Maurizio Arrivabene on ollut vahva side tallin ja kuskien välillä. Räikkönen on tällä kaudella ylistänyt Arrivabenea parhaaksi tallipäälliköksi, joka hänellä on ikinä formula ykkösissä ollut. Vaikeina hetkinä päällikkö on ensimmäisenä potkuhuhujen alla.
– Oikeastaan tallipäällikön rooli ei muutu siitä, että onko hyvät vai huonot päivät. Hän on se, joka johtaa koko palettia ja yrittää saada kaikki asiat toimimaan niin kuin niiden pitää. Hän on tietysti vastuussa jokaisen ihmisen hommista, mutta ei se ikinä varmaan ole helppoa kenellekään tallipäällikölle, jos tiimillä on huono päivä viikonloppuna. Varmasti Ferrarin tiimipäällikkönä on paljon hankalampaa kuin monen muun tiimin, Räikkönen toteaa.
Ferrari tuo Kanadan F1-viikonloppuun uudistetun turbon, jonka pitäisi tuoda lisää moottoritehoa vauhdikkaalle radalle. Myös takajousitusta on uudistettu, jotta auto ponkaisisi mutkista paremmin liikkeelle. Suomalaiskuskilta kysyttiin torstain lehdistötilaisuudessa, voivatko kuskit ottaa viimein kaikki tehot irti autoistaan.
– Kyllä me otamme siitä kaiken irti koko ajan, mutta tämä on tietysti askel eteenpäin. Kuinka iso, sen aika näyttää.
– Emme laittaisi autoon uusia osia, jos emme uskoisi, että niistä olisi apua. En kuitenkaan odota mitään ihmeitä, mutta suunta on oikea ja olemme odottaneet tätä jonkun aikaa. Se on vähän kuin muidenkin osien kanssa, että kyse ei ole mistään taikaiskusta. Tämä on normaalia työprosessia Ferrarille ja se menee koko ajan oikeaan suuntaan, Räikkönen selvitti.